Med cirka sex veckor kvar till starten i Sälen är det en blandad känsla hos Andreas som kör för Broby GoIF. Det var bra mycket bättre i början av oktober, då hade han över 300 mil på rullskidor från våren och sommaren i benen. Men sen, under ett pass i slutet av månaden överansträngde han ena axeln.
– Jag var dum nog och körde på och följde med en kompis på ett niomils-pass. Jag tänkte att det skulle gå bra om jag tog det lugnt. Men efter det hade jag fem-sex veckors uppehåll och två kortisonsprutor i axeln, säger Andreas.
När anläggningarna med konstsnö öppnade kunde han dock träna i spåren, lite lugnt.
– Jag har fått ihop nästan 40 mil på skidor i de andra kommunerna. Så planen är att hålla i under januari med uthålligheten och försöka gå på lite hårdare i februari.
Andreas har kört Vasaloppet tre gånger, men senast det anordnades fick han bryta på grund av problem med samma axel som stör idag. I dagsläget tror Andreas att axeln är på ungefär 60 procentig kapacitet.
– Går det inte så får jag ett till år på mig att träna inför 2023. Men det känns bra ändå, hoppfullt.
Hur känns det att behöva åka till grannkommunerna för att träna i spår?
– Det är ganska tråkigt, men det är mitt driv som gör att jag ändå sätter mig i bilen och åker mellan två och fem dagar i veckan. Oftast blir det till Östergötland, det finns fina spår i Kimstad, Grosvad i Finspång och Vreta, där jag kör mina två-tretimmarspass.
Blir det flest mil i bilen eller i spåret?
– Tyvärr i bilen. Det är tur att jag har en elbil så jag inte bidrar för mycket till klimatförändringar, skrattar han.
Vi har träffats vid Jättorp och efter ett par dagars plusgradigt väder har snön och det tillfälliga spåret töat bort. Andreas Nyman beklagar sig över att det inte finns möjlighet att spruta konstsnö vid golfbanan eller vid Backavallen.
Nyligen har Vasaloppet meddelat att de tänker köra på med 50 000 åkare, trots de nya restriktionerna som kommit.
– Skulle Vasaloppet vara nu under dagens omständigheter, då hade jag inte åkt. Man kanske får fundera på hur läget ser ut då, men jag hoppas att det blir bättre.
Om både axeln och smittläget tillåter Andreas att komma till start, då siktar han högt.
– Jag har haft topp 500 som mål. Det är en tuffare utmaning nu, men jag ser det inte som omöjligt. Någonstans mellan topp 500 och 800, det är en målsättning.