I ungefär ett decennium har han tävlat i roadracing.
– Mina bästa resultat gjorde jag i fjol, konstaterar Granstedt och syftar på tre fjärdeplatser i SM-serien, där han kör Superbike.
Efter att tidigare ha suttit på hojar av japanska fabrikat är det denna säsong Ducati som gäller.
Italienaren, eller italienskan som Macke föredrar att kalla nyförvärvet, kostade cirka 250 000 kronor.
– Det en omställning att köra Ducatin. Hondan kunde jag utan och innan, den var enkel att meka med, berättar Macke när vi sitter på hans altan i Ulvhäll och pratar om den stundande säsongen.
– Jag halkade in nästan på ett bananskal i roadracingen. Då var jag redan uppåt 30 år.
Den före detta hockeyspelaren påpekar att han i och med den relativt sena debuten fortfarande, som 39-åring, utvecklas.
– Men jag skulle kunna träna ännu mer, poängterar Macke.
Vilka ser du som dina starka sidor?
– Jag är bra på planering, har ett väl fungerade team kring mig, sköter fysträningen och har idrottspsyke.
Tjusningen med roadracing?
– Farten, spänningen och mätbarheten.
Farorna?
– Visst är jag medveten om folk kan dö om det går riktigt illa. Vi ligger i princip axel mot axel då det går i 300 kilometer i timmen. Men jag är ganska snäll i min körning och gruppen som tävlar är tight och proffsig.
Magnus gillar även "cirkusen" runt omkring tävlingarna med sponsormöten, föredrag och event.
– När det gäller sponsorer är jag ganska nöjd. Det finns ett troget gäng som hängt med sedan 2004. En sponsor håller mig med buss och en annan med drivmedel – för att nämna några exempel.
– Men jag måste ändå jaga in mer pengar!
Bortsett från "italienskan" ligger Granstedts budget för 2014 på cirka 200 000 kronor. Den dyraste posten är däck. Där försvinner det omkring 16 000 under en helg.
Årets SM-serie består av fem deltävlingar utspridda på tre banor. Eftersom den tilltänka premiären på Anderstorp i april sköts upp blir det en sen säsongsstart (Linköping 13–15 juni) för Strängnäsbon som dock kompenserar detta med ett besök i Visby.
– Där väntar dels träning på Gotland Ring, dels samvaro med familjen – som en extra semester. Vi var där redan i fjol och hade det väldigt bra.
Tillsammans med hustrun Ida har Magnus tre barn. Den yngsta föddes för ganska exakt ett år sedan.
– Familjen gillar det jag håller på med och ser inte satsningen som någon belastning. 5-årige Rasmus har blivit helt såld. Han vill hjälpa till och inför en tävling börjar Rasmus tjata två veckor i förväg ...
Säsongens mål i SM?
– Det kan dröja en stund innan jag lär mig Ducatin, å andra sidan innebär bytet en nytändning. Den är verkligen cool med sin GPS-loggning. Jag hoppas kunna åka in bland de fem främsta i sammandraget.
Långsiktigt då?
– Att få kliva upp på pallen. Har jag dagen är det möjligt. Världsmästare, däremot, kommer jag aldrig att bli.
Nytt för i år är att Macke även deltar i Nordic BoTT (battle of The twins).
Granstedt, som vid sidan av sin sport arbetar som systemkonsult i Stockholmstrakten, får därmed köra ett par race utomlands.
– Tyvärr missade jag tävlingen i holländska Assen eftersom vi inte hittade någon barnvakt. Å andra sidan går det att räkna bort de sämsta resultaten.