Bra idrottsprestationer hänger ihop med att man bestämmer själv. Det säger Karin Weman Josefsson, universitetslektor i psykologi, till webbplatsen.
Gemenskap, att känna sig duktig och att känna att man gör egna val menar hon är nycklar för att fortsätta utvecklas på ett positivt. Det gäller inte minst idrottande barn.
För att på bästa sätt motivera och engagera barn och ungdomar behöver man se till individens önskemål och egna vilja. Det kan rent praktiskt innebära att ungdomarna får möjlighet att påverka hur träningarna ser ut, att deras prestationer inte jämförs med andras utan att individens utveckling premieras och att ansträngning oavsett resultat uppmuntras.
Allt fokus behöver inte ligga på vinsten, menar Weman Josefsson. Det är mycket annat som är viktigt också. Det håller Anki Ström, den mentala coachen från Katrineholm, med om.
– Jag tror att man som idrottare behöver tro på sig själv och på att man har förmågan att vinna. Men i rollen som idrottsledare tror jag att det är viktigare att fokusera på laganda, teamkänsla och att se varje spelare. Att ge tydlig och individuell feedback är också viktigt. Vad var det som gick rätt? Inte bara ett ”bra jobbat”, det blir svårt att ta till sig, säger hon.
I en tidigare artikel på idrottsforskning.se intervjuades idrottsprofessorn Jean Côté om en ledarstil som får barn att stanna i idrotten.
– Idrottsledare måste vara mer emotionellt involverade, visa att de bryr sig. Det tror jag är en nyckelfaktor, säger Jean Côté till webbplatsen.