Malm snabbast i Ekeby – cupvinnare fick dela på 95 000

Hemmaåkaren Anton Malm har fått upp riktigt fin fart i sin 24 år gamla Mitsubishi. Den var allra snabbast under lördagens Sprintfinal på Ekeby Motorbana – även om chauffören inte är den äldsta.

Anton Malm med Josefine Yberg från Eskilstuna MK körde snyggt och prydligt, för det mesta. Men det kostar att vinna, en bred sladd in i en betongmur vilket resulterade i en trasig bakskärm.

Anton Malm med Josefine Yberg från Eskilstuna MK körde snyggt och prydligt, för det mesta. Men det kostar att vinna, en bred sladd in i en betongmur vilket resulterade i en trasig bakskärm.

Foto: Pierre Skytt

Motor2024-10-27 14:50

Föraren från Eskilstuna MK har visat fina framgångar under säsongen även om ett motorhaveri under sommaren satte paus en stund. Men i övrigt så ser karriären lovande ut för Anton Malm som under lördagen var snabbaste ekipage runt Ekeby Motorbana.

– Det har gått riktigt bra, men vi kände lite väl hårt på en av betongstöden i en av svängarna. Jag gillar mer när det är lite längd på sträckorna men man kan känna och testa bilens gränser på ett bra sätt i Ekeby, säger en nöjd Anton Malm.

undefined
Anton Malm med Josefine Yberg från Eskilstuna MK blev snabbaste ekipage runt Ekeby Motorbana under lördagen i sin Mitsubishi.

Under lördagens finalsprint i Eskilstuna hade Pontus Florin dock lite av favoritskapet.

Men det blev både motorstopp i starten och en riktigt bred sväng på ett annat åk, något som kostade för mycket. Florin kunde kassera in en tredjeplats för dagen och en tredjeplats i totala Sprintcupen.

Tvåa blev David Dannewall från Värmdö MK i sin Mitsubishi. David blev också tvåa i totalen trots sin breda körstil. Gnesta MK:s Pierre Tolf i sin Mitsubishi Evo 9 blev vinnare i totalen efter en stabil och poängsäker säsong i Eskilstunas Sprintcup.

undefined
Eskilstuna MK:s Robert Eriksson, med Astrid Thurn som var speciellt influgen från Tyskland för att sköta kartläsandet, blev tvåa under finalen vilket räckte för att vinna årets cup totalt i trimmade tvåhjulsdrivna klassen.

Hos det tvåhjulsdrivna trimmade bilarna kom Robert Eriksson in som tvåa i sin Renault Clio R3. Robert omfamnade med varm hand Astrid Thurn som var speciellt influgen från Tyskland för att sköta kartbladet. Nu blev Renaulten utan en bakre stötdämpare tidigt under dagen vilket gjorde Roberts framfart lite svajig men inte så det märktes i resultatet.

– Spelar tydligen ingen roll att man ska ha fyra fungerande dämpare, skrattade Robert Eriksson glatt.

Han klev dessutom högst upp på pallen i den totala Sprintcupens trimmade tvåhjulsdrivna klass. Dagens vinnare i tvåhjulsdrivna klassen blev snabbe Rasmus Pettersson från Katrineholms MK i sin Volvo 940.

Fyra ungdomar dök upp i finalen. 

Fjärdeplatsen tog från EMK:s Simon Lindfors hem – en placering som gnagde lite grann hos Lindforsarna.

– Jag ska vara tyst hädanefter, säger pappa Jonas.

– Får börja hålla kvar ända tills pappa börjar skrika på mig att jag ska bromsa, kontrade Simon med ett brett leende.

undefined
Glada miner var än man tittade i depån. Men gladast var det nog hos Team Malm där en stolt pappa Claes menade att en 24 år gammal Mitsubishi fortfarande kan vinna tävling är bra. Anton lycklig vinnare och Jim Olsson påhejande vän och mekaniker.

Tävlingsledningen med Madelene Winterqvist i spetsen skötte sig mycket bra och hela gänget i EMK fick rungande applåder för väl genomförd tävling.

– Vi överlevde det här också, säger Madelene.

EMK:s Kjell Eriksson tog tag i mikrofonen och ville redan nu bjuda in till nästa års Sprintcup som planeras i samma anda, vilket mottogs med positiv respons.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!