Den svenska mästerskapspremiären kördes på Tuvängen ring i Södertälje och Eskilstunakillen Gillisson visade åter sin klass.
Han kvalade in som tvåa, hade bra flyt och sänkte sina tider snabbt. Till slut blev det en tredjeplats i tävlingen.
– Det var väl okej eftersom jag hade lite strul. Målet var ju att komma högre, helt klart. Men det är fem deltävlingar kvar, säger Thomas som fick problem på andra varvet i heat två.
– Jag gick ihop med en annan förare och bromspedalen fick sig en snyting.
Pedalen hade blivit intryckt mot undersidan av oljekåpan så Gillisson åkte nästan hela heatet med bakbromsen som låg på och inte var användbar.
– Jag har aldrig bromsat mig genom ett heat förut så det var något nytt minst sagt ... det var väldigt speciellt att åka utan bakbroms. Först funderade jag på att bryta men sedan tänkte jag att jag ger det en chans, säger Thomas.
– Jag som mekaniker stod på sidan av och såg aldrig vad som egentligen hände utan såg bara att han tappade fart, körde helt annorlunda och började kolla ner så då tänker man direkt "nej nej nej…", berättar Annie Sjögren.
Strulet gjorde att Gillisson föll ner till plats sex men han lyckades ändå köra upp sig till fjärde innan målgången medan bromsen glödde.
Tävlingen försenades också i drygt en och en halv timme efter att en cykel i Open-klassen fick hål i en kåpa och spillde olja över hela banan under två varv.
– De gjorde ett jättebra jobb med att sanera och vi fick godkänna banan när det var klart. Det var ändå halt på vissa ställen men det blev ju lika för alla, säger Thomas Gillisson.
För ett tag sedan skrev vi om hans strålande start i spanska mästerskapen där han segrade i SM Master30.
– Det trodde jag verkligen inte men det rullade på bra och jag hade inga missöden alls där ner. Det var bara superroligt.
Nästa race i Spanien går 3 juli och den kommande SM-deltävlingen avgörs i Västerås 11-12 juni. I år är konkurrens stentuff med en rad förare, däribland några från andra länder, som kan blanda sig i toppstriden. En av dem är Thomas Gillisson.
– Jag har haft en jättebra försäsong och bland annat åkt till Spanien fyra gånger. Bättre förberedd än så här har jag aldrig varit, säger Gillisson som håller igång med bland annat motocross, trial, mountainbike och så supermoto förstås.