Och visst visade det sig i anmälningslistan när 143 deltagare kom till Eskilstuna med sina team och gav högsta betyg efter målgång. Att EMK testade att ha start och mål beläget vid Tuna Park där både publik, sponsorer och andra nyfikna kunde se de tävlande och bilarna på nära håll var positivt.
De tävlande tyckte generellt att det var ett bra drag av EMK för att locka fler till sporten. Med första sträckan på Ekeby motorbana kunde man lätt ta sig för att se bilarna in action och här kom en hel del publik, men de stora mängderna var som vanligt ute i skogen på de resterande 3 sträckorna.
Det var några som var skeptiska till Ekebybanan som SS1. Tävlingsledaren Kjell Eriksson frågade deltagarna hur dom upplevde att få lov att köra i Ekebygropen som publikvänligt prov.
– Det var en jättefin sträcka och hjälper det att locka fler människor till sporten så ställer jag gärna upp, säger den trevlige smålänningen Kjell Fransson som för övrigt vann den historiska klassen och gav Eriksson ett vänskapligt handslag.
Totalsegrare i årets Kanna blev Kalle Gustafsson, från Haninge MK, med Katrineholms MK:s Magnus Nilsson i högerstolen. Kalle som blev tvåa i fjol körde urstarkt i sin Ford Fiesta.
– Riktigt kul vägar och få vinna trots att vi körde fem kilometer med punktering på Svalboviken, säger en glad Kalle Gustafsson vid målgång.
Tvåan Jari Saarinen med Jörgen Fornander lyckades inte denna gång. Startpositionen var nummer tre och Jari fick sopa mycket lösgrus vilket kostar tid.
– Riktigt nöjd att vi klarade av så bra tid, trots vår startposition, säger Jari Saarinen.
I den tvåhjulsdrivna klassen för trimmade bilar kom Mattias Hallberg, med Roger Eriksson vid noterna, tvåa. Bara 15 sekunder efter kom Mälaröarnas Jonas Björnvad med Elina Svensson från Strängnäs AMS. Eskilstunas egen Robert Eriksson, med inlånade svenska mästaren Jesper Samuelsson, slutade fyra i sin Renault.
– Det blev inte annat än succé, det vi kan göra till nästa år är ju att ha en central serviceplats vid Tuna Park och slippa dom utplacerade, säger en nöjd Kjell Eriksson.
Man kan alltid hitta detaljer att lägga till och dra ifrån ett arrangemang som EMK Kannan för att utveckla till 2024.