När den klassiska tävlingen, som sedan 2010 heter Rally Sweden, avgörs i Umeå under veckoslutet tar Strängnästjejen Elina Svensson plats bredvid chauffören Johannes Joons från Skutskär. Paret ställer upp i Appendix K med sin Opel Kadett.
– Vi har åkt en hel säsong innan så vi känner varandra väl men det är en helt ny bil för oss. Vi har kört den en gång men då gick det inte så jättebra, säger Elina som nu får vara med om något alldeles extra i sitt liv.
– Jag har ju alltid drömt om att åka Svenska rallyt. Det är en väldigt stor tävling, där både VM-förare som kör i WRC-klassen och en klass med lite äldre bilar som jag ska åka nu, finns med. Nästan hela rally-Sverige är på en och samma tävling, det kommer folk från utlandet som också tävlar i våran klass vilket gör det roligt att se vart man ligger till i världen.
Hur känns det nu när du är så nära barndomsdrömmen?
– Det känns bra faktiskt och man är mer än laddad för att göra sitt bästa. Det känns lite overkligt att man ska åka "Svenska" men det blir nog en annan sak när man väl är på plats, sätter sig i bilen och är på väg ut till starten.
Men resan dit har inte varit lätt. För fem år sedan mådde Elina så dåligt att hon funderade på att sluta med sporten hon älskade. Men tack vare bra stöd från framförallt vänner och familj fick hon tillbaka glädjen.
– Hur dåligt man än mår så går de att jobba sig ur det. Det har varit väldigt tufft men jag har fått styrkan att hitta tillbaka, man måste verkligen ha mycket skinn på näsan men det är väl så i all sport. Det krävs mycket för att komma dit där jag är just i dag. Det har varit tufft och det är verkligen mycket jobb bakom för att nå en sådan nivå. Det är inte bara att sätta sig i en kartläsarstol och läsa, det är också mycket arbete med sponsorer och allt möjligt.
I fem år har Elina, som på gymnasiet gick tävlingsmekanikerlinjen i Torsby och nu jobbar på Dekra bilbesiktning hemma i Strängnäs, sysslat med rally.
– Men med motorsporten över lag har jag hållit på sedan jag föddes. Jag började skruva rallycross när jag var tolv år. Sen har jag skruvat lite SM, EM och VM i rallycross. Jag har även skruvat banracing, jag var med Mikaela Åhlin-Kottulinsky och tog den där historiska segern 2018 då hon var första kvinnan att vinna ett STCC-race. Men nu sadlar jag om, satsar fullt på rallyt i stället och lägger all min tid på det.
Var har du fått motorsportintresset ifrån?
– Familjen. Mycket i bakgrunden har jag min pappa och mamma som hållit på innan. Även min syrra har hållit på med gokart. Jag körde motocross när jag var mindre men nu är det bara kartläseriet jag har koll på.
Elina Svensson brinner för sitt uppdrag och har redan gjort över 100 tävlingar som kartläsare.
Vad är det som gör att det är så roligt?
– Jag vet faktiskt inte (skratt). Nej, men det är mest kompiskretsen över lag. Rallyvärlden är som en stor familj, alla är så himla hjälpsamma och glada när man kommer dit. Det är kul att komma till tävlingar och det är det som driver en framåt, att alla pushar och peppar varandra fast man är konkurrenter i skogen. I depåerna är man vänner.
Hur mycket tränar du för att vara kartläsare?
– Mycket är mentalt men även allmän styrka. Just läsa noter tränar man inte jättemycket på. Det är väldigt svårt att träna på just kartläseriet på så sätt. Men annars är det småtävlingar du tränar på för att få upp samarbetet i bilen, det är a och o för att kunna lyckas.
När du nu har uppnått din barndomsdröm, vad blir det härnäst?
– Jag ska försöka åka ut i Europa och åka lite tävlingar utanför Sverige, det har jag som plan i alla fall och tagit licens för. Nu letar jag efter förare för att komma ut och utvecklas mer som person och kartläsare. Jag vill ut i världen och åka.
Men först är det alltså Umeå, dit Elina kom under torsdagsmorgonen, som gäller. På fredagen väntar tre sträckor och på lördagen ytterligare tre.
Vad tror du om era chanser?
– Vi satsar ju såklart på seger men det är hård konkurrens. Vi ska göra allt i alla fall för att komma upp på toppen sen får vi se vart vi hamnar, säger Elina Svensson.