Under torsdagen började de första tävlingsekipagen rulla in vid Ericsbergs slott.
– Slottssprinten är sommarhalvårets höjdpunkt. Här kör man rally, umgås och har kul, säger Jari Saarinen, som hör hemma söder om Stockholm.
I kompisgänget ingår Leif Nordh som återvänder till KMK-tävlingen med skräckblandad förtjusning.
– Förra året la jag bilen på taket på tredje sträckan. Det sitter kvar i huvudet, säger han.
Förarna har tillsammans med noterna fått en så kallad videorekognosering, där en förare kör sträckorna med kamera. Leif Nordh konstaterar att det kommer att gå fort, riktigt fort på raksträckorna.
– Det kommer nog att gå i 180, säger han.
På plats är också två av ökenbilarna som ska uppvisningstävla i fredagens välgörenhetsevenemang. Överskottet kommer att skänkas till Barncancerfonden och Min stora dag.
Fler ökenbilar är på ingång. De extrema SxS-bilarna känns igen från Dakarrallyt, där Sebastian Eriksson kom tvåa i sin klass. Nu ska han tävla mot flera svenska mästare från andra motorsporter. Dessutom kommer han att köra rallytaxi, där man mot betalning och i mån av plats får åka med ett varv på den kilometerlånga tävlingsslingan.
Banchefen Leif Fredriksson har testat på att köra ökenbilen, och han kan inte dölja sin förtjusning.
– Det är jättehäftigt. Det är galet hur man kan ta sig fram med den. Fjädringen är extrem, den sväljer, stenar och stubbar, säger han.
Med ett leende tar han med sig Kurirens reporter på en provtur. Lite grusväg, och sedan bär det ut i terrängen. Några små björkar mejas ner, och stenen studsar vi över. Det är bara att instämma. Det är riktigt kul. Slingan avslutas med ett hopp vid publikområdet.
– Man flyger cirka 20 meter, säger Fredriksson.
Onsdagens regn i kombinationen med varvet på slingan kommer att resultera i några gyttjehål att ta sig igenom också.
Att lördagens tävling har fullt startfält, 185 bilar, har Kuriren redan berättat om. Precis som att specialsträckorna är kortare än tidigare. I övrigt känns det klassiska konceptet, med start, service, matuppehåll och mål, vid Ericsbergs slottspark, igen från tidigare år.
Det är fyra specialsträckor, om tillsammans cirka 2,5 mil som ska avverkas. Den sista sträckan, som är den kortaste, har under många år varit direkt avgörande för resultatlistan.