Flens kommun får över två miljoner för arbete med nyanlända barn och unga. Syftet är att stärka utbildningens kvalitet för de elever som har annat modersmål än svenska. Projekten är många och berör flera olika delar av skolväsendet i kommunen.
‒De allra flesta projekten fokuserar på förskolan. Här har vi hela sju olika insatser, säger Lena Furén, Barn- och ungdomschef i Flens kommun.
Samarbetet med Skolverket har pågått sedan 2016. I inledningsfasen bjöd Skolverket in de kommuner i Sverige som har en stor andel nyanlända elever. Som nyanländ elev räknas de barn och unga som kommit till Sverige efter den ålder då svensk skolplikt börjar gälla. I Sverige har barn skolplikt från sju års ålder. Efter fyra år räknas eleverna inte längre som nyanlända.
‒Projektet är unikt, eftersom Skolverket låter det finansiella stödet gå till de olika kommunernas specifika behov. Men överlag handlar det om att arbeta med en måluppfyllelse så att alla elever får betyg och kan gå vidare med arbete eller skola, säger Lena Furén.
‒Många av de insatser som vi nu kan starta upp var redan på gång innan vi började med just det här samarbetet med Skolverket. Deras plan stämde väl överens med de projekt som vi hade planerat, fortsätter Lena Furén.
Som grund till de olika insatserna ligger en nulägesanalys av mottagande av nyanlända barn och deras utbildning. Analysen har genomförts av Flens kommun. Kommunen har även arbetat fram en åtgärdsplan för att precisera hur och vilka åtgärder som bör genomföras.
‒I åtgärdsplanen beskriver vi de olika insatserna och vilka som kommer att bli påverkade och på vilket sätt. Det står även om hur vi ska rapportera in våra resultat, vilket är viktigt för att kunna kvalitetssäkra arbetet, säger Lena Furén.
Skolverket har beslutat att Flens kommun ska genomföra insatser inom åtta olika områden. Det gäller bland annat hur modersmålsundervisning och studiehandledning ska organiseras. Dessutom ska kommunen arbeta med kompetensutveckling för skolledare vid grundskola och gymnasieskola. Det rör sig om allt från hur lärarkollegiet ska arbeta med undervisning utifrån ett mångkulturellt samhälle, till olika forskningscirklar som genomförs med Mälardalens högskola.
‒Under i stort sett hela 2017 arbetade vi intensivt med att ta fram nuvarande plan. Från och med nu kommer vi att börja verkställa de olika insatserna, säger Lena Furén.
Skolverket rapporterar att de i sin bedömning av vilka insatser som är relevanta i Flen, har utgått i från vilka aktioner som kommer förbättra utbildningen för de nyanlända barnen och eleverna, samt för de som har ett annat modersmål än svenska.