Tidningen har uppmärksammat henne på de klagomål som framkommit sedan Keolis Sverige AB på uppdrag av Sörmlandstrafiken tog över alla serviceresor (färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar) i Strängnäs kommun.
‒Trafikföretagen har sin bas i det område där man vunnit avtal, men trafiken utförs över hela Sörmland. Det innebär att chaufförer från Eskilstuna eller andra orter kan få en körning i Strängnäs, berättar Charlotte Nilsson via ett mejl till tidningen.
Vad säger du om den samlade kritiken mot förarna?
‒Innan det nya avtalet trädde i kraft vid årsskiftet hade Sörmlandstrafiken genomfört möten med respektive trafikföretag enligt uppstartsplan i avtalet, där ingår bland annat en certifiering som syftar till att föraren ska vara medveten om vikten av ett gott bemötande och efterleva de krav som gäller för att genomföra en trygg och säker resa samt ett körprov hos auktoriserad körskola.
Hur kommenterar du det faktum att en person med arbetskort krävdes på kontant betalning?
‒Om resenären ska betala egenavgift för resan framgår av körordern som föraren erhåller. Men jag kan inte gå in på detaljer eftersom jag inte vet vilken person det gäller.
Kan du säga något mer om föraren och bilen från Kungsör som dök upp i Åkers styckebruk och sedan inte tog med sig resenären till daglig verksamhet i Strängnäs?
‒Något förtydligande kan vi dessvärre inte göra utan vi behöver utreda den specifika händelsen för att kunna besvara frågan. Det skulle därför uppskattas om kunden kunde höra av sig till oss.
Charlotte Nilsson konstaterar att resorna läggs upp via ett planerings- och bokningssystem efter det mest kostnadseffektiva alternativet. Det betyder att flera resenärer ibland kan tvingas till samåkning.
‒Hur länge en resenär får sitta i fordonet varierar. Generellt sett inom tätorten kan resans längd förlängas med cirka 25 minuter, räknat på den faktiska restiden. Det är vad som gäller i just Strängnäs, fortsätter Charlotte Nilsson.
Får en bil verkligen vara försenad med 30 minuter?
‒Nej, det är inte rimligt och vi arbetar kontinuerligt med att minimera de förseningar som av olika anledningar uppstår i trafiken. Vår målsättning är att ringa runt till samtliga resenärer som drabbats för att meddela en ny restid.
Kent Lindström som vi intervjuat säger att den kritik han rapporterat till er inte nått aktuell handläggare på Strängnäs kommun?
‒Vi har kontinuerliga avstämningar med kommunen. Det låter olyckligt om hans synpunkter inte kommit fram.
Avslutningsvis konstaterar Charlotte Nilsson:
‒En viktig del i vår kvalitetsutveckling är att händelser kommer till vår kännedom så att problemen kan åtgärdas.