Eskilstunaföreningens klubbchef är också mycket erfaren när det gäller tv-sänd idrott och är i hög grad inblandad i sajten speedwayplay.com som har sändningsrättigheterna till högsta serien i år.
Men när den fjärde omgången brakade igång fungerade plötsligt ingenting och på natten mot onsdagen skickade man ut ett pressmeddelande om allt strul:
"Vi beklagar djupt de tekniska problem som uppstod. Huvudanledningen var en överbelastad server hos plattformsleverantören OZ (som även har hand om sändningarna från Damallsvenskan i fotboll). Problemet påverkade inte bara Speedwayplay utan samtliga plattformar från samma leverantör."
När problemet uppstod valde man att sända matcherna gratis via sin Facebooksida – men inte heller det gick problemfritt.
– Då la sig Sony Music i och sa att vi inte hade rätt att sända på grund av den musik som spelades på arenorna. Därför tvingades vi bryta sändningen och starta om nya, berättar Håkan Ringkvist som själv var i Hallstavik för att jobba med Rospiggarna–Västervik.
I pressmeddelandet står vidare att läsa:
"Vi förstår fullt ut att det är live-upplevelsen ni tittare betalar för och har därför återbetalat de kunder som köpte dagpass till dagens matcher. Vi ska även kompensera drabbade månadsabonnenter med en frikod för 14 dagar."
En lång rad ilskna inlägg från besvikna speedwayfans spreds på sociala medier, i Masarnas gästbok med mera.
När vi når Ringkvist på onsdagsförmiddagen inväntar han ytterligare information om alla olyckliga händelser kvällen innan.
– OZ har sitt huvudsäte på Island och det är där det stora problemet fanns. De har runt 40 olika plattformar och alla låg nere då. Helt klart är att vi har drabbats hårt av detta, inte minst eftersom vi är inne i en uppbyggnadsfas, och att de kommer att få ersätta oss, säger Smedernas klubbchef.
Speedwayplay lovar att man "allokerar maximalt med resurser för att felsöka, testa och utveckla plattformen", allt för att något liknande inte ska kunna inträffa igen.