Effekten av superskrällen i Vetlanda börjar så smått klinga av. Eskilstunaklubben har dock fått åka runt och bli hyllad på AFC Eskilstunas hemmamatch i lördags och Guifs hemmamatch i måndags.
‒Utöver det har det kommit massor av gratulationer. I stort sett var man än går vill folk ge hyllningar och prata, berättar Ringkvist.
Han var ordförande 2009–2014 samt 2016–2017 och har haft det allt annat än enkelt tidigare. Nu är det ofantligt mycket mer lättjobbat.
‒Ja, det har varit otrolig motvind förut och det har känts som att vi har kämpat mot alla. Men redan under slutspelet märkte vi av sponsorer som visade intresse för ett samarbete och nu har vi även lika mycket elitbidrag från kommunen som övriga klubbar i stan, säger Ringkvist.
I konkreta pengar uppskattar han alltså att de tre slutspelsrundorna, där bara finalmatchen hemma lockade långt över 8 000 åskådare, gav omkring en miljon plus i kassan. Men effekterna på sikt, med sponsorjakt och annat, ger givetvis ännu mer.
Inte nog med det. Efter en säsong med bra resultat, en bevittnad härlig laganda och möjligheten att betala alla förarlöner i tid, finns det gott om åkare som vill bära smedväst 2018.
‒Eftersom de här killarna träffar varandra nästan varje dag i olika ligor sprids ryktet snabbt om hur en klubb fungerar och det är många förare som vill hit. Men som vi sagt förut är vårt mål att behålla så många som möjligt ur årets trupp.
Grzegorz Walasek och Andrej Karpov räknar man dock bort. Men i år fick truppen bestå av 7+2 förare, till nästa säsong gäller bara åtta och inga gästförare alls.
‒Det innebär att vi egentligen bara har en plats att fylla. Fast snitten ställer till det lite också, den befintliga truppen ligger lite för högt för att det ska passa in under snittaket, förklarar Håkan Ringkvist.
Men ni har alltså en ny förare klar redan ...?
‒Så kan det vara, ja.
Varför väntar ni med att släppa namnet?
‒Det kan man ju fundera över ...
Med max åtta förare i truppen bör de som har 0,5 i snitt gynnas. De räknas som "gratis". Eskilstunakillen Linus Eklöf har 0,766.
‒Klart att det inte är idealiskt men samtidigt är Linus vår enda lokala förare och vår tanke är att behålla honom. Precis som vi alltså vill behålla så många som möjligt från i år, säger Ringkvist.