"Footloose" blir en fröjd för ögat

Ensemblen kramar det gottaste ur musikalen Footloose som spelas pÄ Eskilstuna Teater av Scenknuten.

Ensemblen kramar det gottaste ur musikalen Footloose som spelas pÄ Eskilstuna Teater av Scenknuten.

Foto:

Övrigt2017-09-04 07:30

Den anrika amatörteaterföreningen Scenknuten i Eskilstuna gjorde sin första förestÀllning 1945. Det Àr imponerande och rörande att tÀnka pÄ allt engagemang, talang och kreativitet som har fÄtt utlopp pÄ Eskilstuna Teater genom Scenknuten och all glÀdje som har förmedlats till publiken under Ären.

Att verksamheten har funnits sÄ lÀnge innebÀr ocksÄ att föreningen rymmer ett stort kapital i form ar erfarenhet, kunskap och sjÀlvförtroende och en vÀlsmord organisation.

Allt detta kommer vÀl till pass nÀr Scenknuten nu gett sig i kast med musikalen "Footloose". Ett stycke som krÀver en stor ensemble, duktiga sÄngare och dansare, uppfinningsrik scenografi och massor av scenklÀder. Den ambitiösa produktionen omfattar förutom 25 personer pÄ scenen Àven en liveorkester pÄ sju personer.

Footloose var frÄn början en film (frÄn 1984) med Kevin Bacon i huvudrollen som Ren - killen frÄn Chicagos som kommer inflyttande till den lilla hÄlan Bomont i Iowa. Ren Àr en godhjÀrtad strulputte som har svÄrt att stÄ still (i dag skulle vi förmodligen diagnosticera honom med adhd) och Àlskar att dansa.

I Scenknutens version Àr det Fredrik Hedenström som axlar rollen som Ren. Han utstrÄlar kanske mer snÀll charm Àn obÀndig energi, men jag tycker att han gör ett riktigt bra jobb i sina talscener och Àven i sÄngnumren.

I den lilla staden Bomont lever ungdomarna under en moralistisk diktatur, skapad av vuxenvÀrlden som vill skydda dem mot synd - dans, musik, sex och droger. Moralens vÀktare leds av en pastor, som spelas med bravur av Stefan Lalander. Hans dotter Ariel (Esmeralda Löfstav, ocksÄ utmÀrkt i rollen), Àr rebellisk och arg.

Ren hamnar i konflikt med de vuxna i stan, men blir efter en tuff start kompis med nÄgra ungdomar och förÀlskad i pastorns dotter. Tillsammans börjar de kÀmpa för att fÄ ordna en dans.

Om man ska vara kritisk mot nÄgot i "Footloose" Àr det sprÄket i de talade partierna. Det kÀnns daterat, amerikanskt och högtravande med ett evigt niande hit och dit. HÀr kanske man skulle kunna göra en bearbetning och anpassa sprÄket till Sverige i dag? Dessutom Àr jag faktiskt inte helt övertygad om att det Àr bra för musikalen att lÄtarna sjungs pÄ engelska i denna svenska version.

Sedan Àr det musiken. Titelmelodin "Footloose" och superhiten "Holding out for a hero" Àr hopplöst stolpiga och sÄ gott som omöjliga att fÄ till nÄgot svÀng i, Àven om ensemblen kramar ut det mesta som gÄr ur dessa dÀngor.

Men visst finns godbitar. Som "Somebody's eyes" som framförs av musikalens grekiska kör, tjejgÀnget Rusty (Jennie Magnusson), Wendy Jo (Elin Hammar) och Urleen (Michelle Johnsson). Den trojkan Àr med och lyfter musikalen frÄn start till mÄl.

Visuellt Àr Footloose en fulltrÀff. KlÀder, scenografi och ljusdesign hÄller hög klass, och ensemblenumren Àr anslÄende. MÄnga av aktörerna Àr hÀpnadsvÀckande bra och har stark nÀrvaro. I ett par nyckelscener hör man hur folk i publiken plockar fram nÀsdukarna.

Footloose

Av: Dean Pitchford och Walter Bobbie.

Musik: Tom Snow.

Regi och bearbetning: Pelle Wistén.

Medverkande: Fredrik Hedenström, Esmeralda Lövstaf, Stefan Lalander, Jenny Sjöberg, Jennie Magnusson, Robert Johansson, Elin Hammar, Michelle Johansson, Jannicke Serneberg, med flera.

Koreografi: Sofia Blomkvist.

KapellmÀstare: Jonas I:son Lind.

Eskilstuna Teater

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!