Gorillahuvud stals vid Skottvångs gruva

Skulpturparken Art in the green box har plundrats på ett av sina konstverk, det upptäckte Gnesta konstgalleri i söndags.

Närbild på huvudet i fråga.

Närbild på huvudet i fråga.

Foto:

Övrigt2017-11-07 22:41

På en sten bland träden i Skottvångsskogen satt ett nästan 60 kilo tungt gorillahuvud och blängde på förbipasserande. Synen överraskade nog en och annan svampplockare och friluftsentusiast, medan andra reste dit för att titta på just detta. Huvudet utgjorde tillsammans med ett trettiotal andra installationer ett besöksmål för traktens konstintresserade, nämligen skulpturparken Art in the green box.

‒Det är egentligen fel att säga skulpturpark, för det är inte bara skulpturer utan andra konstinstallationer också. Man kan kalla det friluftsutställning i brist på ett bättre ord, säger Niclas Zander från Gnesta konsthall som grundat konstparken.

På söndagen åkte han till Skottvångs gruva, i vars närhet konstparken ligger. Det hade pågått skogsarbete i området, och han ville se hur miljön kring konstverken hade förändrats av det. Han visste att skogsarbetarna hade tvingats flytta på några av konstverken för att de inte skulle komma till skada, och planerade att ställa tillbaka dem.

‒De har varit jätteförsiktiga, så det var ingen fara. Men när jag var där upptäckte jag att huvudet var borta. Och det är inte skogsarbetarna som har flyttat på det, för de har inte alls varit i den delen av skogen, säger Niclas Zander.

Han tror att stenhuvudet, som konstnären Yemisi Wilson har gjort, har stulits – ett inte helt lätt projekt. Förutom att det är riktigt tungt, var det också fastsatt i stenen med en järnstång.

‒För att få med sig det måste man både ha något slags bändverktyg och en kärra eller bärhjälp.

Det bör ha försvunnit någon gång under de senaste veckorna, för dessförinnan har vittnen sett huvudet på sin plats på stenen. Stölden är polisanmäld, och även om Niclas Zander inte tror att polisen kommer att prioritera ärendet särskilt högt har han hopp om att konstverket ska återfinnas.

‒Yemisi Wilson är bestört förstås. Vi har gått ut med flera efterlysningar och nu skriver ni om det också, så vi hoppas att det är någon som hittar det, säger han.

Art in the green box har fram tills nu varit förskonad från sabotage och stölder, men Niclas Zander är inte förvånad över att det var just gorillahuvudet som blev det första konstverket att försvinna.

‒De flesta av installationerna är byggda utifrån hur platsen ser ut och av material som kanske inte är så eftertraktade. Men Yemesi jobbar uteslutande i sten och därför var nog hennes konstverk är mer åtråvärt.

Gnesta konsthall låter som en etablerad institution med utställningslokaler och personal, men det är det inte. Niclas Zander startade ett galleri med namnet 2009, men tvingades lägga ner det efter några år på grund av att lokalkostnaderna blev för höga. Art in the green box blev ett sätt att kunna fortsätta hålla utställningar, utan att behöva betala tusentals kronor i hyra, el och uppvärmning.

‒Då får man räkna med att sånt här händer, men vi kanske måste tänka om i framtiden. Om konstverken stjäls begränsas det vi kan göra.

En annan nackdel med utomhusinstallationer är att inget försäkringsbolag vill teckna försäkringar för konstverk som står helt oövervakade ute i skogen, så för konstnären väntar ingen ersättning.

‒Vi vill inte ha övervakning på konstverken, för det ska vara en naturupplevelse, säger Niclas Zander.

Art in the green box

Utställningen invigdes 2010 och består av ett trettiotal konstinstallationer längs två stigar i skogen. Stigarna, varav den ena är en del av Sörmlandsleden, utgår från Skottvångs gruva.

Utställningen växer med tre–fyra konstverk om året.

Namnet Art in the green box är en lek med konventionella konstgallerier, som på engelska kallas för The white box, den vita lådan, på grund av de ständiga vita väggarna och det vita ljuset.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!