Höga snövallar och duktig kyla när SM-serien drog i gång

Det blev en kall och snöig inledning när Vännäs stod värd för årets första SM-deltävling.

Eskilstuna MK:s Algot Öberg laddar för fullt, med Jim Hjerpe vid noterna, i sin Subaru Impreza mellan de höga snövallarna i SM-premiären i Rally Vännäs.Foto: ANNEMO FRIBERG

Eskilstuna MK:s Algot Öberg laddar för fullt, med Jim Hjerpe vid noterna, i sin Subaru Impreza mellan de höga snövallarna i SM-premiären i Rally Vännäs.Foto: ANNEMO FRIBERG

Foto:

Övrigt2018-02-05 16:57

Det började med en tuff resa mot Norrland när det värsta snöovädret drog genom Mellansverige och våra ekipage skulle masa sig fram i 40 km/h på E4an i torsdags. Det blev många timmars stopp som gjorde att de kom fram sent. Men väl på plats bjöds fina förhållanden med höga snövallar, nio isiga specialsträckor och duktig kyla. Tyvärr fick några av våra lokala killar ge upp tidigt med både växellådsproblem och motortrubbel. Men desto bättre gick det för Eskilstuna MK:s Algot Öberg, med co-driver Jim Hjerpe, som i sin Subaru Impreza lyckades hålla ett rysligt bra tempo tävlingen igenom, trots sin motorsvagare otrimmade bil mot de vassare R5-orna. Algot har alltid levererat på vinterföre och denna SM-premiär var inget undantag med en tiondeplats totalt.

‒Fredagens tre sträckor gick riktigt bra, sen fick vi tyvärr problem med en stötdämpare som vi led av hela tävlingen, berättar Algot.

Men trots problemen är han jättenöjd med sin start på säsongen.

‒Tävlingen kunde inte vara finare, jättebra arrangemang och rikligt med snö och mellan 15-20 grader kallt hela tiden, säger Algot i solskenet på väg hemåt över Höga Kusten-bron när vi når honom på söndagen.

En andraplats men ändå i total SM-ledning? Låter lite konstigt, men så blev det i alla fall för Mattias Adielsson, Göteborg, med Eskilstuna MK:s Andreas Johansson vid noterna. Nya bilen, en Skoda Fabia R5, blev väl testad för kommande Svenska VM-rallyt om ett par veckor.

‒Vi körde enligt planen och är riktigt nöjda med resultatet, säger Andreas.

Han berättade att de testade VM-däcken, som är betydligt bredare och därmed långsammare.

‒När vi hade kört in oss på VM-däcken så bytte vi tillbaka och blev snabbast på några sträckor igen, planen var ju inte att vinna, utan att köra in oss och teamet på bilen så mycket som möjligt.

Adielsson och Johansson leder nu SM efter första mötet trots andra plasten. Det är den så kallade powerstage-poängen som delas ut till det snabbaste ekipaget på den sista sträckan som gav ekipaget ledningen i SM.

‒Det var riktigt mycket snö. Så mycket att vallarna var högre än bilen, meddelar Andreas som just klev av flyget på Landvetter när vi fick tag på honom på söndagen. Det var dryga trettio sekunder fram till totalsegraren, värmlänningen Fredrik Åhlin i en likadan Skoda Fabia R5.

PIERRE SKYTT

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!