Med stor besvikelse läser jag i tidningen att skolstrukturutredningen har resulterat i ett antal förslag där samtliga mer eller mindre går ut på att lägga ner landsbygdsskolorna. Jag som förälder till barn i Härads skola blir mycket besviken och förundrad över att denna utrednings största syfte verkar ha varit att minska kostnader och inte till att beskriva hur en inkluderande lärmiljö ska uppnås.
I de förslag som presenteras på kommunen hemsida beskrivs inte på något sätt hur synpunkterna i enkäten har utmynnat i resultatet att föreslå att landsbyggsskolorna ska läggas ner. På vilket sätt kommer detta att bidra till en inkluderande lärmiljö beskrivs inte. Inte heller beskrivs hur den interna strukturen ska förändras för att uppnå en lärande skolmiljö.
På vilket sätt hjälper en centraliserad skola? De barn som tidigare kunnat ta en promenad till skolan, haft skolan som en del av fritiden där alla känner alla kommer nu att tvingas in i ett stort sammanhang där varje elev blir mer anonym.
Jag skulle vilja se utbildningskontorets analys av enkätförslagen med en beskrivning hur de olika alternativen tillgodoser eller påverkar en inkluderande lärmiljö. Jag tycker även att utbildningskontoret borde titta på detta ur ett totalekonomiskt och miljömässigt perspektiv. En stor ökad kostnad läggs på föräldrar som måste säkra skolväg i många fall genom ökat bilåkande, ett kostsamt samt miljömässigt dåligt resande. På vilket sätt inkluderar detta barnen från landsbygden?
De höga förhoppningarna jag hade på den "nya" chefen för utbildningskontoret och ytterst ansvarig har tyvärr raserats. I likhet med företrädarna så verkar kostnader gå före kvalitet, trygghet och lokal närvaro. En oförmåga att tänka i kreativa banor för att tillgodose hela kommunens delar ur en skolperspektiv är uppenbar där gamla förslag sedan åtskilliga år återanvänds.
Jag är ytterst imponerad av hur utbildningskontoret har lyckats utvärdera samtliga "samtalsdukar" och enkätsvar, cirka 500+267 svar, som inkommit fram till den 28 september för att redan den 6 oktober presentera tre färdiga alternativ för hur en inkluderande lärmiljö genom en förändrad skolstruktur ska uppnås.
Richard Westerberg