Kvinnor klagar oftare pÄ vÄrden

En kvinna hade en lÀkartid. Men kvinnan kÀnde sig efter besöket överkörd, felbehandlad och nonchalerad, uppger hon. Merparten av klagomÄlen mot den sörmlÀndska sjukvÄrden rör upplevda brister i bemötandet. Och kvinnor i Äldern 50-59 Är Àr de som klagar mest.

MÀnnen Àr antingen de som fÄr bÀst vÄrd eller de som klagar minst pÄ vÄrden. Kvinnor i Äldern 50-59 Är Àr de som klagar mest. Majoriteten av klagomÄlen handlar om bemötande i vÄrden.

MÀnnen Àr antingen de som fÄr bÀst vÄrd eller de som klagar minst pÄ vÄrden. Kvinnor i Äldern 50-59 Är Àr de som klagar mest. Majoriteten av klagomÄlen handlar om bemötande i vÄrden.

Foto:

Övrigt2017-07-24 12:06

PatientnÀmndens kansli Àr en av de enheter man som patient eller anhörig kan vÀnda sig om man Àr missnöjd med vÄrden. PatientnÀmnden har nyligen genomfört en kartlÀggning utifrÄn synpunkter och klagomÄl som inkommit under 2016.

Antalet anmĂ€lningar till patientnĂ€mnden och myndigheten IVO, Inspektionen för vĂ„rd och omsorg, har ökat de senaste Ă„ren. Även antalet anmĂ€lningar till Landstingens ömsesidiga försĂ€kringsbolag, Löf, har ökat i Sörmland. År 2012 var det 399, i fjol 481. Till Löf anmĂ€ls om man drabbats av skada i samband med hĂ€lso-, sjuk- eller tandvĂ„rd och dĂ„ kan ha rĂ€tt till ekonomisk ersĂ€ttning enligt patientskadelagen.

Varför det skett en ökning Àr oklart, det kan bero pÄ vÄrdplatsbrist eller att patienter och anhöriga Àr bÀttre upplysta om att det gÄr att anmÀla.

Under fjolÄret inkom 1 268 Àrenden till patientnÀmnden, det ska stÀllas i relation till det totala antalet besök inom landstinget som i fjol var cirka 1,6 miljoner. Och 57 procent av besöken berörde en kvinnlig patient.

Av klagomÄlen framgÄr att majoriteten av klagomÄlen handlar om bemötande.

En man upplevde att han kÀnde sig krÀnkt av sin lÀkare för sin vikt. En kvinna besökte akutmottagningen och kÀnde sig sÀmre bemött efter att psykiatrin kopplats in. En kvinna som sökte akut vÄrd fick av en sjuksköterska frÄgan vad hon gjorde dÀr och vem som skickat dit henne "Jag upplevde mig vÀldigt liten och tillintetgjord" uppger hon.

En man beskriver hur han som nÀrstÄende tillsammans med sin hustru fick besked frÄn en lÀkare om att hans hustru var döende och att lÀkaren "Visade ingen som helst empati vid meddelandet och var dessutom vÀldigt stressad". En kvinna besökte vÄrdcentralen och en stressad lÀkare, som hon uppfattade, inte sÄg henne och tittade mest pÄ klockan och sa att han hade mycket att göra.

Enligt den landsomfattande Ärliga kvalitetsundersökningen, som gÄr igenom 16 olika hÀlso- och sjukvÄrdsomrÄden, frÄn Sveriges kommuner och landsting, SKL, Àr sörmlÀnningarnas syn pÄ vÄrden lÄg. HÀr hamnar Sörmland trea frÄn slutet. InvÄnarna i Kronoberg har bÀst syn pÄ sin vÄrd.

Men undersökningen visar ocksÄ att den vÄrd som ges i Sörmland inom psykiatri, hjÀrtsjukvÄrd, diabetesvÄrd, kirurgi Àr bÀst i landet.

SÄ sÀger patientsÀkerhetslagen

PatientsÀkerhetslagen trÀdde i kraft Är 2011. Lagen sÀger att vÄrdgivaren (sjukhus eller annan vÄrdinrÀttning) ska bedriva ett systematiskt patientsÀkerhetsarbete, som skall frÀmja hög patientsÀkerhet inom hÀlso- och sjukvÄrden genom att minska antalet vÄrdskador, oavsett om bristerna beror pÄ systemfel eller pÄ att personalen begÄtt misstag.

VÄrdgivaren har ett tydligt ansvar att arbeta förebyggande för att förhindra vÄrdskador, utreda hÀndelser som lett eller hade kunnat leda till vÄrdskada, uppmuntra patienter och nÀrstÄende att pÄ olika sÀtt involvera sig i patientsÀkerhetsarbetet.

Den patient eller till patienten nÀrstÄende kan vÀnda sig till patientnÀmnden, Inspektionen för vÄrd och omsorg. Det gÄr Àven att vÀnda sig till landstingens ömsesidiga försÀkringsbolag, Löf, för ekonomisk ersÀttning om vÄrdskada uppstÄtt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om