Kvinnor klagar oftare på vården

En kvinna hade en läkartid. Men kvinnan kände sig efter besöket överkörd, felbehandlad och nonchalerad, uppger hon. Merparten av klagomålen mot den sörmländska sjukvården rör upplevda brister i bemötandet. Och kvinnor i åldern 50-59 år är de som klagar mest.

Männen är antingen de som får bäst vård eller de som klagar minst på vården. Kvinnor i åldern 50-59 år är de som klagar mest. Majoriteten av klagomålen handlar om bemötande i vården.

Männen är antingen de som får bäst vård eller de som klagar minst på vården. Kvinnor i åldern 50-59 år är de som klagar mest. Majoriteten av klagomålen handlar om bemötande i vården.

Foto:

Övrigt2017-07-24 12:06

Patientnämndens kansli är en av de enheter man som patient eller anhörig kan vända sig om man är missnöjd med vården. Patientnämnden har nyligen genomfört en kartläggning utifrån synpunkter och klagomål som inkommit under 2016.

Antalet anmälningar till patientnämnden och myndigheten IVO, Inspektionen för vård och omsorg, har ökat de senaste åren. Även antalet anmälningar till Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, Löf, har ökat i Sörmland. År 2012 var det 399, i fjol 481. Till Löf anmäls om man drabbats av skada i samband med hälso-, sjuk- eller tandvård och då kan ha rätt till ekonomisk ersättning enligt patientskadelagen.

Varför det skett en ökning är oklart, det kan bero på vårdplatsbrist eller att patienter och anhöriga är bättre upplysta om att det går att anmäla.

Under fjolåret inkom 1 268 ärenden till patientnämnden, det ska ställas i relation till det totala antalet besök inom landstinget som i fjol var cirka 1,6 miljoner. Och 57 procent av besöken berörde en kvinnlig patient.

Av klagomålen framgår att majoriteten av klagomålen handlar om bemötande.

En man upplevde att han kände sig kränkt av sin läkare för sin vikt. En kvinna besökte akutmottagningen och kände sig sämre bemött efter att psykiatrin kopplats in. En kvinna som sökte akut vård fick av en sjuksköterska frågan vad hon gjorde där och vem som skickat dit henne "Jag upplevde mig väldigt liten och tillintetgjord" uppger hon.

En man beskriver hur han som närstående tillsammans med sin hustru fick besked från en läkare om att hans hustru var döende och att läkaren "Visade ingen som helst empati vid meddelandet och var dessutom väldigt stressad". En kvinna besökte vårdcentralen och en stressad läkare, som hon uppfattade, inte såg henne och tittade mest på klockan och sa att han hade mycket att göra.

Enligt den landsomfattande årliga kvalitetsundersökningen, som går igenom 16 olika hälso- och sjukvårdsområden, från Sveriges kommuner och landsting, SKL, är sörmlänningarnas syn på vården låg. Här hamnar Sörmland trea från slutet. Invånarna i Kronoberg har bäst syn på sin vård.

Men undersökningen visar också att den vård som ges i Sörmland inom psykiatri, hjärtsjukvård, diabetesvård, kirurgi är bäst i landet.

Så säger patientsäkerhetslagen

Patientsäkerhetslagen trädde i kraft år 2011. Lagen säger att vårdgivaren (sjukhus eller annan vårdinrättning) ska bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete, som skall främja hög patientsäkerhet inom hälso- och sjukvården genom att minska antalet vårdskador, oavsett om bristerna beror på systemfel eller på att personalen begått misstag.

Vårdgivaren har ett tydligt ansvar att arbeta förebyggande för att förhindra vårdskador, utreda händelser som lett eller hade kunnat leda till vårdskada, uppmuntra patienter och närstående att på olika sätt involvera sig i patientsäkerhetsarbetet.

Den patient eller till patienten närstående kan vända sig till patientnämnden, Inspektionen för vård och omsorg. Det går även att vända sig till landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, Löf, för ekonomisk ersättning om vårdskada uppstått.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!