Det var Fredrik Norén från Malmö som vann den utlysta tävlingen att konstnärligt utsmycka den nya arenan i Eskilstuna.
Hans idé om att montera dörrar längs med en 34 meter lång del av fasaden i höjd med C-hallen vid arenans sydvästra hörn väckte gillande.
Som konstnär återkommer han gärna till just vardagsnära objekt som dörrar, stolar och bord, vrider och vänder på dem, och här handlar det om att montera 17 dörrar i en vågliknande rörelse som går från halva byggnadens höjd ned till den kommande gatans nivå.
Fredrik Norén tycker om symboliken med dörrar som rymmer olika vägval och möjligheter.
‒Visserligen kan man inte öppna just de här dörrarna, men alla trycken fungerar som de ska. Kolla här...
I en kort paus i monteringen visar han på de dörrar som fortfarande ligger på marken och väntar på sin tur att lyftas upp.
Konstverket kallar han "Acceleration" och de beskriver en rörelse som rent visuellt egentligen bara hålls på plats av det faktum att en del av verket viks runt hörnet och går ett par meter in på den västra gavelväggen. Så mycket fart och rörelse ingår i verket.
‒Det är inget krav att man måste se verket från vänster till höger, det går lika bra att se den från andra hållet, men tanken är att den ska symbolisera något med inbyggd fart i. Och det ska väl stämma med vad som ska framföras innanför väggarna, oavsett om det är idrott eller konserter...
Killarna från GA Johanssons smidesverkstad fortsätter under samtalets gång att montera och använder sig av två lyftkranar. Fredrik följer dem med blicken.
‒Jag skäms lite grand som tvingar ut dem i den här kylan, jag trodde knappt mina ögon i går morse när termometern visade nio minus.
Han huttrar till lite.
‒Tapperhetsmedalj skulle de ha allesammans.
Ett kvalificerat pusselarbete är det fortfarande fråga om. 17 dörrar på 34 meter, 154 fästpunkter som ska måttas in, och helst gå rakt in i tegelstenarna i fasaden under.
‒Jag skulle kanske ha satsat på ingenjörslinjen i stället för konsthögskolan, säger Fredrik med ett leende.
Allt har gått bra så här långt.
Monteringen är viktig, visserligen är aluminiumdörrarnas vikt inte alltför märkvärdig. Ingen vill ändå se några konstverk falla fritt från arenafasaden.
Risken bedöms som större att vinden kommer åt dörrarna och försöker rycka loss dem, än att de av sin egen vikt frestar på sina bultar.
‒Det har vi tagit med i beräkningen, men det hindrar oss inte från att ha några riktiga ångestdörrar kvar att montera, de här liggande bitarna är ganska svåra.
Ett andra konstverk är redan på plats i den nya arenan. Det handlar om Gunilla Klingbergs verk Spela, som täcker en stor del av golvet innanför stora entrén och som också vill understryka allt av både det idrottsliga och det kulturella av hög klass som förhoppningsvis ska framföras i stora hallen.