Oljespill lämnades utan åtgärd: "För oss motorcyklister är det jättefarligt"

På lördagen kom larm om oljespill i en rondell i centrala Eskilstuna. Räddningstjänsten och Trafikverket valde att lämna spillet utan åtgärd. Något som nu har fått motorcyklister att reagera.– När vi kommer på en oljepöl så halkar vi nästan direkt. Det är jätteobehagligt, säger Eskilstunabon Kim Dagerud.

Kim Dagerud har själv upplevt hur det är att halka med motorcykeln på oljespill. Nu vill han att Trafikverket och räddningstjänsten ska se faran för motorcyklisterna och sanera.

Kim Dagerud har själv upplevt hur det är att halka med motorcykeln på oljespill. Nu vill han att Trafikverket och räddningstjänsten ska se faran för motorcyklisterna och sanera.

Foto:

Övrigt2018-02-02 07:30

Det var vid 13-tiden på lördagen som räddningstjänsten larmades ut till rondellen på Idunplan i centrala Eskilstuna. Där fanns oljespill både i rondellen och på vägen som går in mot brandstationen. Räddningstjänsten gjorde bedömningen att det var så lite spill att de lämnade över ärendet till Trafikverket som ansvarar för vägen. Även Trafikverket valde att lämna spillet utan åtgärd.

Detta har fått motorcyklister i Eskilstuna att reagera. En av dem är Kim Dagerud.

– Jag reagerade när jag såg att de inte tänkte göra någonting åt det där. För oss motorcyklister är det jättefarligt, det är jätteviktigt att sånt här saneras, säger han.

Han bor i Bälgviken och har åkt motorcykel sedan 2007. Och han har själv erfarenheter av hur det är att möta en oljefläck med motorcykel.

– Jag har själv åkt på sladd på oljespill så jag vet hur det är. Jag har haft tur att det inte gått illa men rätt vad det är så händer det ju, säger han och fortsätter:

– När vi kommer på en oljepöl så halkar vi nästan direkt. Det är jätteobehagligt. Det räcker med några droppar diesel så kan det vara risk för halka.

Här var oljespillet centralt där det är låga hastigheter på vägen. Spelar inte det nån roll?

– Jag tycker inte att det spelar någon roll. Även om man åker sakta så kan det bli jättehalt för oss. Det är skillnad för en bil som har fyra däck i backen för då har man kanske tre som fortfarande har grepp.

Kim Dagerud beskiver att en motorcykel har en väldigt liten kontaktyta med vägen.

– Vi har som en tunn, tunn kant som vi åker på. Och våra däck är dessutom rundade, säger han.

Det låter som att det nästan bäddad för att få sladd?

– Ja lite så blir det. Oljespill är nog det värsta för oss när det gäller halka.

Vad är tjusningen? Som gör att du ändå kör när det är så lätt att det går snett?

– Det är den här frihetskänslan. Att man fortfarande är utomhus. Bara att åka förbi ett rapsfält är magiskt. Man känner doften av naturen. Det är den nära kontakten med omvärlden som är trevlig när man åker motorcykel.

Hur vill du att räddningstjänsten och Trafikverket ska agera när de får larm om oljespill?

– Det man önskar är att de gör sitt bästa för att få bort oljespillet, det vore ju det optimala. Just som i det här fallet när det är inne i stan så är man som motorcyklist så fokuserad på andra trafikanter och det gör att man lätt missar en oljefläck. Men även på landsväg. Där är ju hastigheterna ofta högre och att få sladd då är inte så roligt.

Kim Dagerud beskriver att oljan även kan fastna på själva däcket och göra att man tappar fästet även senare.

– Det önskvärda är att de faktiskt sanerar upp det. Så gott det går.

En annan motorcyklist som hört av sig till Eskilstuna-Kuriren är Gunnar Inge i Torshälla. Han skriver i ett mejl:

"Jag läser med förvåning att oljefläckarna lämnades utan åtgärd. Menar de som uttalat sig att deras bedömning även gäller oss som kör med tvåhjuliga fordon? Jag vill naturligtvis inte hamna med min 240 kilo tunga motorcykel på en nog så liten oljefläck i en rondell där tvåhjulingar måste lutas i kurvorna. Väldigt egendomligt resonemang."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!