Vårsolen lyser över Nyköpings motorstadion. Ett rödaktigt underlag, som fortfarande har rejält med fukt i sig när man kliver på det, ligger jämnt fördelat både över stora och lilla speedwayovalen.
Det är fortfarande långt kvar till säsongspremiären, den första tävlingen avgörs 2 maj. Efter flera säsongers tävlande och matchande på ovalen var man så att säga nere på botten. Det fanns inget underlag kvar att åka på.
– Egentligen ska man spä på lite nytt varje år, konstaterar Percy.
Här är det mer än lite nytt. Drygt en decimeter nytt underlag finns nu. Det är en något märklig väg till Svansta som underlaget tagit. Det började med ett telefonsamtal.
– Det ringde en person när vi hade match i Hagfors mot Valsarna och undrade om vi behövde underlag. Du vet hur det är, man pratar runt lite och så sprider det sig, säger Percy.
Så klart var han intresserad. Några dagar senare hade han kontakt med vd:n för Friends och affären gjordes upp.
– Om jag lyckades pruta? Några tusenlappar här och där brukar man alltid kunna få ner, skrattar Percy.
Materialet som nu ligger på plats kommer ursprungligen från något grustag i Wales.
– Det har gått från Cardiff till Västerås med båt. Därifrån till Friends på lastbil, beskriver Percy.
Men hur lyckades ni få köpa det?
– De ska ju inte köra mer GP på Friends. I sommar går det ju GP-tävling i Hallstavik i stället. Synd, jag hoppas att det kommer tillbaka dit.
Efter att ha tjänat som underlag åt ett antal GP-tävlingar låg det, sammanlagt 1 000 ton siar Percy, till ingen nytta på en parkeringsplats i närheten av den stora arenan i Solna.
– Det har väl kommit runt 30 lastbilar hit.
Det anlände redan i oktober i fjol. Klubben behövde fem arbetsdagar för att få ut allt på banan. Eller inte riktigt allt. Lite finns sparat för att användas längre fram.
På fackspråk ska det röra sig om bentonit, en blandning av lera och fin sand.
– Det finns inga kemikalier i det. Och det dammar inte heller så mycket så vi kommer inte att behöva vattna lika mycket.
Så klart har det kostat en slant.
– Lite drygt 80 000 kronor. Men det var billigt, normalpriset är på runt 160 000 kronor.
Banbesiktning är gjord. Ovalen är godkänd. Lite mer arbete kommer underlaget att kräva, bland annat behövs den nog vältas några gånger ytterligare.
– Men den andra maj får vi se vad den går för. Då kör vi för första gången, det är min tävling, säger Percy.