Svar till insändaren "Varför inga läroböcker på Thomasgymnasiet?, publicerad den 18 januari med signaturen "Orolig mormor."
Som lärare har man en stor pedagogisk frihet att lägga upp kurserna man ansvarar för. Med det följer också en frihet att använda olika typer av källor, allt från traditionella läroböcker, texter från Internet till egenproducerat material.
För en elev finns det många olika sätt att inhämta kunskap. Den kunskap som finns i traditionella läroböcker kan snabbt bli inaktuell då nya forskningsrön visar något annat än det som står i böckerna. Som ett komplement till läroböcker jobbar vi därför även med digitala läromedel. Där finns det finesser som talsyntes, möjlighet att kunna markera text, skriva noteringar i kanten och man har alltid läroboken med sig.
Skolans åtta olika utbildningsprogram har olika behov. Till exempel är en välfungerande verkstad minst lika värdefullt som läromedel för eleverna på El- och Energiprogrammet. På Ekonomiprogrammet är tillgången till externa rådgivare av stor vikt när de driver sina egna företag.
Vi ser gärna att du, ”oroliga mormor”, tar kontakt med oss så att vi kan berätta mer om hur vi, utifrån våra elevers behov, jobbar på Thomasgymnasiet vad gäller traditionella och moderna läromedel. Välkommen med dina frågor!
Tf Rektor Katrin Eriksson
Thomasgymnasiet