Eskilstunaklubben visade redan för några år sedan sitt intresse för Thorssell som nu meddelat att han inte blir kvar i Rospiggarna. Den här säsongen har inte varit någon höjdare för 25-åringen som bland annat tog tre poäng (en heatvinst) sammanlagt i semifinalmatcherna mot Smederna. Jacob, som även uppvaktas av bland andra Västervik, har sänkt sitt snitt från 1,362 till 1,270.
– Klart att Jacob Thorssell är en intressant förare och en bra person att ha med i laget. Vi har haft lite diskussioner med honom och gett honom ett bud men ingenting är klart, säger Ringkvist.
– Det blir samma koncept som tidigare, vi ska hålla i pengarna och inte sväva ut för att vi blivit svenska mästare.
Silly season är i gång på allvar. Fredrik Lindgren, Pontus Aspgren, Andzejs Lebedevs (som får ett drömsnitt eftersom han sänkt sig med 0,568) och Alexander Woentin är redan klara för en fortsättning i Smederna. Lagkaptenen Michael Jepsen Jensen, som höjt sitt snitt från 1,310 till 1,848 är högsta prioritet att skriva nytt kontrakt med. Flera av smedförarna har under den här säsongen kört suveränt bra och höjt sina snitt rejält.
Som vi skrev i samband med hyllningarna på Fristadstorget splittras förmodligen guldlaget men vem eller vilka som ska ersättas är inte klart. Eftersom startsjuans totala summa inte får överstiga 10,250 går det inte att få in alla finalhjältar nästa år – åtminstone inte samtidigt. Stjärnan Niels-Kristian Iversens 1,922 talar inte för honom. Krzysztof Buczkowski kan också få problem att ta en plats eftersom hans snitthöjning med 0,268 inte är optimal.
Men om klubben i stället väljer att behålla Iversen och affären med Thorssell spricker kan Eklöf/Woentin bli nummer sex och sju. Då får i stället Michelsen och Buczkowski kliva åt sidan. Accepterar de två sistnämnda att ändå vara med som truppreserver, vid eventuella skador eller dålig form på någon, blir alla hjältar kvar – trots allt.
– Vi har inte stängt dörren till någon ur årets trupp, säger lagledaren Stefan Jarl.
Linus Eklöf får med sig 0,919 i snitt.
– Linus är en viktig pusselbit att få ha kvar i truppen. Men fortfarande är det de där jävla snitten. Helst hade vi kört med Eklöf alla dagar i veckan, säger Håkan Ringkvist.
Åtta förare med ett snitt över 0,5 får ingå i en elitserietrupp. Sedan kan man fylla på med ett obegränsat antal så kallade nollfemmor.
– Vi får bygga ett pussel. Faller en förare bort kanske två nya blir intressanta. Det är det svåra. I Polen finns det inga snitt men på de två reservplatserna måste polska juniorer köra. Problemet i Sverige är att vi inte har så många juniorer men man kanske kan ha en. Får de chansen att köra mer blir de ju bättre, fortsätter Ringkvist.
Fjolårets guldhjälte Matej Zagar, som var på gång till Dackarna i slutspelet men som valdes bort eftersom han inte tänkte köra mot Smederna om så blev fallet, vill gärna återvända till Eskilstunaklubben. Men precis som för Iversen är det svårt att få in Zagar med snittet 1,933.
En joker i sammanhanget är Grigorij Laguta som är fri att köra till sommaren då han avtjänat sitt dopningsstraff. Enligt källor till tidningen är han intresserad av en comeback och får i så fall snittet 1,548.
Skulle du vilja ha tillbaka honom?
– Jag vet inte. Jag är kluven, säger Stefan Jarl.
Vad det beträffar ”Jarlen” och guldmakarkollegan Jerker Eriksson säger Ringkvist så här:
– Det är prio på att de ska vara kvar. Vi har ännu inte diskuterat så mycket med dem men det skulle vara konstigt om de inte är med nästa säsong.
Jarl igen:
– Jag har inte funderat så mycket på det. Vi får se hur det blir. Jag har inte fått någon förfrågan ännu.
Fem av Masarnas förare får omräknade snitt och lär bli intressanta för flera klubbar. Bland dessa finns Antonio Lindbäck (1,480) Kim Nilsson (1,333) och Linus Sundström (1,208). Sundström har exempelvis sänkt sig från 1,859 och är förstås ett jättekap. Även för Smederna?
Vi har sökt Jacob Thorssell utan framgång.