Mika Mustonen hade rest från Västerås för att representera donatorn Edrington vilken i sin tur sorterar under skotska Robertson trust.Strax efter klockan 12 avslöjades namnet på svävaren.
‒Snow leopard ska den heta, den fick namn efter ett dessvärre utrotningshotat djur. Men det är passande för miljön, berättar Mika Mustonen innan han lämnade över blommor och en amulett till uppsyningsmannen, tillika piloten, Lars Tysklind.
Runt en miljon går en ny svävare lös på.
‒Att provåka den var en jättemärklig men samtidigt fantastisk upplevelse. Att svävaren accelererade till 30 knop kändes knappt, säger Mika Mustonen efter sin "jungfrutur" en stund senare.
Svävaren – den är byggd i Stockholm men efter en brittisk modell – har annars funnits i Strängnäs (Eldsund, närmare bestämt) sedan mitten av januari. Den deltog även i den gångna helgens stora räddningsövning på Mälaren.
‒Redan en av de första dagarna ryckte vi ut till Ringsö för att bistå vid en olycka, berättar Lars Tysklind.
Hur lång livslängd har en sån farkost?
‒Svävaren kommer att stanna länge i Strängnäs om vi ser till att sköta om den.
Dess föregångare hette bara S 842 och finns numera vid Vänerns strand i Kristinehamn.
‒Den nya svävaren är en halv meter längre vilket möjliggör för oss att komma in med en ambulansbår, säger Lars Tysklind.
Andra uppgraderingar som "snöleoparden" bidrar med är mer avancerad radar och trådlösa headset som förbättrar kommunikationen – såväl internt som externt.
‒För oss är det en ära att ha tagit emot den nya svävaren, förklarar Lars Tysklind.
Strängnäs sjöräddning startade 2008. Högkvarteret på Visholmen invigdes dock så sent som våren 2015.