Stenhammarskolan har chans på SM-titel i svenska

På Stenhammarskolan pågår det många tester just nu, i allt från hemkunskap till svenska och nästa vecka stundar nationella prov. Dags för den näst sista delen i kurirens skolserie.

Foto:

Övrigt2017-03-10 06:19

På Stenhammarskolan går det över 450 elever från årskurs sju till nio. När tidningen hälsar på klass 8C är eleverna hukandes över stekpannor, slevar och fräsande köttfärs inne i hemkunskapsklassen.

Dagens lektion består i att tillreda piroger, små matverk som inmundigas med stor lust och där de som blir över säljs i skolans cafeteria.

‒Det går bra, jag brukar hjälpa mamma att laga mat hemma, säger Jonna Haavisto och instruerar en klasskamrat att lägga kökshandduken över ugnsplåten.

‒Vi är fyra i vår grupp och jag tycker det är bra att man har en som leder arbetet lite och ser till att alla gör något och hjälps åt.

Hemkunskapen innebär mer än bara att lära sig se skillnad på en kålrabbi och en palsternacka eller hur man lagar mat. Fokus i kurslitteraturen ligger på hälsa, ekonomi och andra saker som är viktiga att bemästra för att skapa en fungerande vardag.

‒Det är massa olika ämnen vi går igenom, som kemi, matematik och svenska, säger läraren Itte Weidman och visar upp instruktionen som eleverna har i pirogprovet.

‒Det är slutprov för dem i dag, de ska lära sig att följa instruktionerna och använda sitt sunda förnuft, jag och Anna (Bonde, den andra läraren i salen) hjälper dem inte så mycket och det är inga pekpinnar.

Samarbete är en viktig del i det febrila arbetet som råder i salen och även om det går bra noterar Itte Weidman en skillnad i dagens elever jämfört med äldre generationer.

‒De har inte samma kunskap om matlagning och de är inte med i köket på samma sätt. Hemma är det tidsbrist och det lagas inte mat från grunden. Här gör vi det och använder nästan bara ekologiska, närodlade råvaror. Vi lär ut vikten av näringslära, vad tomma kalorier är och att kunna märkningar på livsmedel och vara en kritisk konsument, säger Weidman.

Nyligen snubblade Cathrine Dolk, lärare i svenska som andraspråk, över en länk till SM i svenska. Snabbt beslutades det att skolans cirka 120 niondeklassare skulle göra kvalifikationstävlingarna.

‒Vi tyckte det kunde vara ett bra sätt att öva inför de nationella proven som vi har nästa vecka, säger hon.

De fem bästa åker till Uppsala för regionfinalen i dag, där Melle Carnesten, Didrik Solbakken och Christoffer Österberg är reserver medan Johanna Fältskog och Svante Bergman står längt fram och tävlar.

‒Man vill ju inte göra fel, det vore lite synd att åka till SM och inte kunna en enda fråga, men mycket handlar om förkunskap, svarar Johanna Fältskog på frågan om de förberett sig på något särskilt vis.

De möter 28 andra lag och tävlar i ämnena ord- och litteraturkunskap. Platsen är Katedralskolan och tävlingen avgörs framför publik där fyra lag går vidare till riksfinalen.

‒På provet vi gjorde nu var det 80 frågor på 40 eller 45 minuter. Det kunde vara namn på författare, vad olika ord betyder eller vem som skrev en känd dagbok under andra världskriget. Svante gjorde testet på nio minuter och hade bäst resultat av alla, säger Johanna Fältskog.

Även om provet inte följer någon långlivad tradition på Stenhammarskolan hoppas Cathrine Dolk att årets tävling kan bli starten på en eller åtminstone sporra till tävlingslusta.

‒Nästa år måste vi berätta att niorna i år gick vidare så de kan försöka slå dem.

Fem olika profiler

Stenhammarskolan ligger i Bildningscentrum Prins Wilhelm i centrala Flen.

Här går ungefär 450 elever i årskurs 7 till 9.

Skolan har fem olika inriktningar för eleverna att välja mellan; forskning och framtid, musik, bild- uttryck- skapande, hälsa och idrott samt journalistik och digitala medier.

Rektor är Katarina Gustafsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!