Redan från start tog Tänak hand om ledningen och höll den ända in i mål i sin Toyota även om trycket bakifrån var benhårt höll han undan i den natursköna Moseldalen omkring 15 mil sydväst om Frankfurt.
Vingårdarna ligger på rad i sluttningarna och vägarna är inte bredare än en bilbredd vilket inte ger utrymme för några misstag. Hastigheterna uppgår till närmare 200 km/h många gånger på de 18 genomförda specialsträckorna och eliten i rally-VM visar återigen högsta klass och skicklighet som vi vanliga bilförare bara kan drömma om.
Tävlingens centrum var belägen till den lilla orten Bostalsee där även serviceplatsen fanns. Mängder av publik letade sig ut på de ibland svårbestigna sluttningarna och på de mer gångvänliga platserna var det riktigt välbesökt.
Den regerande världsmästaren och VM-tvåan Sebastien Ogier pressade Tänak så hårt det gick. Ogier fick stopp på sträcka 13 men kom igång igen medan tidstappet förpassat Ogier till en fjärdeplats i Tyskland.
Nuvarande VM-ledaren Thierry Neuville släppte aldrig Tänak ur sikte utan höll sig i topp hela tävlingen. Även om det inte räckte hela vägen för Hyundai-föraren blev han tvåa, 39 sekunder efter Tänak, och behåller VM-ledingen före Ogier och VM-trean Tänak som hade en total snittfart under hela rallyt på 106 km/h.
För svensk del hade vi tre tvåhjulsdrivna ekipage med som alla gjorde att bra ifrån sig. Elias Lundberg från Sala rattade en Opel Adam som lyckades göra ett fint rally utan problem och segrade klassen.
Tom Kristensson från Hörby hade det kämpigare med ett par missar som gjorde att han tvingades bryta. Fast för honom var helgens tävling mer av en uppvärmning till nästa helgs EM-tävling där hans kamp ligger. Även Mats Andersson från Skåne gjorde en fin insats i sin Opel men slutade längre ner på listan.