I mer än 50 år har Eskilstunas vänort i Finland, Jyväskylä, stått som arrangör för VM deltävlingen Neste Rally. Till i år var förväntningarna stora då bilarna följer ett nytt reglemente som gjort dem både snabbare och starkare. Dessutom bjöd rallyt på 25 specialsträckor, som kan jämföras med Svenska rallyts 18.
På torsdagskvällen inleddes rallyt med en specialsträcka inne i Jyväskylä. Staden är mer eller mindre helt upptagen och engagerad av rallyt och de 140 000 invånarna går man ur huse. Man räknar med uppåt en halv miljon åskådare från hela världen under rallyts tre dagar.
Många rallyintresserade har varit här många gånger förr, men Eskilstunabröderna Kenneth, Tommy och Hans Jonsson såg rallyt för första gången. Kenneth Jonsson var dock här och körde vinterrallyt i Jyväskylä i slutet på 70-talet. Bröderna Jonsson utstrålade glädje och var mycket positiva till arrangemanget.
Årets rally var starkt präglat av att Toyota är tillbaka som fabriksteam. De har sin bas bara några mil från Jyväskylä och en teamchef i den fyrfaldige världsmästaren Tommi Mäkinen som kopplat tre finska förare till sig. Det rör sig om storfavoriten Jari Matti Latvala, Esa Pekka Lappi som är ny i VM och mer rutinerade Juho Hänninen.
Dessa hemmafavoriter toppade tävlingen under lördagen, men Latvala bröt med trasig bränslepump så nykomlingen Lappi fick bära favoritskapet före Hänninen inför avslutningen på söndagen. Finnarnas stolthet gick inte att ta miste på i publikleden när dessa tre kom dundrande på de ultrasnabba vägarna.
Det blev till sist Lappi som drog det längsta strået genom att bevaka sin ledning under söndagen och segrade med sin Toyota Yaris WRC. Däremot tappade Juho Hänninen andraplatsen till britten Elfyn Evans i Ford Fiesta med endast tre tiondelar.
Det blev en spännande tävling i bästa tänkbara väder med ett arrangemang av världsklass.