1. Varför valde du att satsa på racing?
‒Det kändes kul helt enkelt. Det finns någon bild på mig när jag är liten, har kört gocart och ser jättenöjd ut. Det var först som 14-åring jag började tävla och det gick väl ganska bra även om det var upp och ner som för alla. 2015 vann jag svenska Clio Cup och att jag ville satsa på racing fullt ut har växt fram eftersom.
2. Upplever du att du har tvingats avstå roliga saker för att jaga din racingdröm?
‒Ja, fast jag har aldrig ångrat eller tvekat att jag väljer racingen först. Men visst känns det lite tråkigt när kompisar frågar om jag är hemma en helg och jag måste svara nej för att jag är iväg och tävlar. Jag missade till exempel när syrran tog studenten för att jag hade tävling.
3. Vilka egenskaper behövs för att lyckas och vad omfattar din träning?
‒Stora muskler behövs inte så jag måste inte vara stark. Däremot är det viktigt att ha bra kondition. Det blir uppemot 60 grader i bilen och tröttnar du mot slutet av tävlingarna fattar du dåliga beslut. Eftersom de ska tas så här (knäpper med fingrarna) snabbt ... Men jag tränar allt möjligt, vardagsmotion som golfrundor till cykling och löpning. Jag åker dessutom ofta till Bosön för simulatorkörning. Där kan jag teståka banor som jag sedan ska tävla på i verkligheten och det är en stor fördel. De flesta banorna finns i simulatorn.
4. Hur ser en perfekt ledig dag ut för dig?
‒Då kliver jag upp vid 8, äter en jättegod frukost, solar lite på förmiddagen, sedan tränar jag ett pass. Därefter blir det lunch innan jag går ut och spelar 18 hål golf på Mälarbaden. På kvällen blir det grillning med kompisar.
5. Berätta om din bästa semesterresa och varför den blev så lyckad?
‒Då måste jag ta den vi gjorde på senhösten efter studenten. Jag och några kompisar stack till Kalifornien och var bland annat i San Diego och surfade. Vi var borta ett par månader.
6. Har du någon gång gjort bort dig så du känt att du velat sjunka genom jorden?
‒Haha, ja det har jag. Alla gör väl det ibland men sedan ska man ju vilja berätta om det i tidningen också. Det har hänt men jag har ingen särskild händelse att berätta om.
7. Om du fick bli vilken person som helst för en dag, vem vill du då vara?
‒Miles Daisher som sysslar med basejumping (att hoppa från exempelvis byggnader eller klippor). Han är väl den som har hållit på med det längst utan att skada sig, utövar brukar annars ha en förmåga att göra det. Men för en enda dag vore det kul att testa.
8. Har du några racingförare du ser upp till och i så fall, vilka av deras egenskaper?
‒Ja, Ayrton Senna (formel 1-förare från Brasilien som avled efter en krasch på Imolabanan 1994). Han hade ett citat som jag tycker är väldigt bra: "Om du inte längre går för en lucka är du inte längre racingförare." Av de som kör i dag har jag ingen favorit, jag tycker att racingförarna var coolare förr i tiden. Mer personligheter som vågade säga roligare saker. Nu är alla torrare, som jag, haha.
9. Finns det något du önskar att du var bra på men inte är?
‒Ja, musik. Helst skulle jag vilja vara duktig på att spela gitarr. Jag har försökt träna lite på det men det går inte bra.
10. När grät du senast?
‒Det vet jag inte. Det var länge sedan.
11. Är du vidskeplig?
‒Nej, jag har inga saker som jag måste göra inför tävlingar eller så.
12. Tror du på Gud?
‒Nej.
13. Vad ska man göra för att du ska bli riktigt irriterad?
‒Om någon inte gör sitt bästa. Vi är ju ett team som arbetar tillsammans och då måste alla göra sitt absolut yttersta.
14. Din pappa driver ett åkeri, är du en hejare på att köra lastbil också?
‒Nej, jag har faktiskt inte tagit lastbilskörkort och är osäker på om jag vill det heller. Kanske blir det så i framtiden men ännu så länge hjälper jag till med annat. Kör lite truck på lagret, bland annat.
15. I år tävlar du i Tysklands Carrera Cup och halva säsongen är avklarad. Är det annorlunda på något sätt mot de serier du tidigare har tävlat i?
‒Ja, det är det faktiskt. Till exempel för att racen är längre tidsmässigt. Från 20 minuter förut är de 30 eller 35 minuter så nästan dubbelt så långa. Själva körstilen skiljer inte så mycket, jag kan inte påstå att det är tuffare eller fulare körning. Däremot är det en väldigt bred topp så konkurrensen är jättetuff men ska man lyckas på sikt behöver man göra sig ett namn där nere. Det är väldigt svårt att nå riktigt långt här hemma.
16. Vad ska du uppnå i årets serie för att vara nöjd när säsongen summeras?
‒Jag har sagt att jag vill vara med och slåss om titeln för rookies (debutanter i serien). Jag ligger delad fyra nu, två har dragit iväg lite poängmässigt men det är inget som inte går att hämta ikapp. Totalt sett vill jag ligga runt plats fem–tio i racen. Att vinna en tävling redan i år känns inte rimligt men visst, med ett bra kval och om allting går min väg så är det möjligt. Men det vore en bonus.
17. Går det att prata med dig direkt efter en tävling om det har gått dåligt eller hur reagerar du då?
‒Ja, numera går det att göra det. Jag har blivit bättre på att kontrollera mina känslor. Efter ett dåligt race eller om man har krockat med någon är det klart att man är arg och besviken men jag är lugnare nuförtiden.
18. I samband med deltävlingen i Österrike sägs det att du åkte fast för fortkörning, stämmer det?
‒Ja, jag körde 18 kilometer i timmen för fort på väg till tävlingen. När jag stoppades var jag rätt orolig för jag hade inte med mig körkortet och inte mycket kontanter. Jag visste att polisen i Tyskland är bestämd men här var de väldigt vänliga. Så jag kom undan med 20 euro i böter och fick ta en bild på mitt körkort efteråt och skicka den med e-post.
19. Vad har du för planer i sommar bortsett från tävling och träning?
‒Vi har uppehåll från mitten av juli till slutet av augusti. Då ska jag jobba på åkeriet och i övrigt bara vara hemma och ha det lugnt och skönt. Vi har nära till sjön här så jag lär åka en del jetski och så spelar jag gärna golf, jag började förra året och har handicap 21.
20. Vad är den ultimata drömmen för dig i karriären som racingförare?
‒Det största vore att få köra 24-timmarsloppet i Le Mans i klassen LMP1, alltså prototypbilar, och gärna för Porsche. Det vore häftigt.