Svenska Oliver Solberg, som i år fått större förtroende i Hyundai tillsammans med sin brittiska co-driver Elliot Edmondson, hade en svår tävling då bilen läckte avgaser in i kupén under större delen av rallyt.
Ett bekymmer som gjorde att tårarna rann och andningen gick tungt för unge Oliver, som dessutom körde av vägen under lördagen som tog en massa extra tid och förpassade Oliver långt bak i listan.
Men han blixtrade ändå till på lördagens sista sträcka med en tredjetid totalt. Oliver och Elliot beslutade att bryta på söndagsmorgonen när hälsan satte stopp efter avgasproblemet. Tungt för hela Hyundai teamet när även Ott Tänak tvingades bryta med motorras, endast Thierry Neuville kom i mål på en sjätteplats.
I Ford kom nästa svensk, Jonas Andersson från Värmland, som är den mest rutinerade co-drivern i startfältet, att lotsa engelske miljardärssonen Gus Greensmith att få sitt mål för säsongen uppfyllt redan under fredagens sträckor.
– Mitt mål är att få en sträckseger under säsongen, sa Gus innan start.
Det målet klarades och glädjen blev total hos Gus och Jonas när aktuella ledaren Sebastien Loeb inte klarade av att slå deras prestation. Men under lördagen misstände motorn under den andra sträckan och man tappade en massa tid. Ännu mer efter en punktering. Men efter tändstiftsbyte på transporten laddade man om igen. Gus och Jonas slutade på en hedrande femteplats.
Ledningen varierade mellan de båda fransmännen Loeb i Ford och Sebastien Ogier i Toyota, men ingen av dom ska köra full säsong.
Loeb, i Ford Puma, blev tvåa i Dakarrallyt förra veckan och utklassade resten nu, men med Ogier tätt i hasorna.
Loeb med sin nya co-driver, 50-åriga matteläraren Isabelle Galmiche, lyckades bärga segern och fick några sekunders marginal innan den sista sträckan när Ogier fick punktering på den nästa sista sträckan och dessutom ådrog sig tio sekunder i straff då han tjuvstartade inför avgörandet. Loeb kunde härmed skriva in sin 80:e VM-seger för karriären. Ogier hade annars en ljuvlig resa längst fram, men fick nöja sig med en andraplats. Trea blev Fords Craig Breen som kör hela säsongen.
– Det här är resultatet av 18 månaders hårt arbete av hela Fordgänget, sa en glad Breen efter målgång.
De slingrande vägarna kantades med massor av publik och helgen dominerades av gnistrande klart och vackert väder. Loeb som för övrigt slog vår egen Björn Waldegårds rekord med att vara den äldsta ledaren i ett VM-rally med sin 47 år och 10 månader.
– Det kan inte bli bättre, allt bara fungerar, sa den forne niofaldiga mästaren Loeb.
I slutet av februari är det dags för Svenska rallyt i Umeå.