Även om vi har perfekta vinterförhållanden i Värmland i år så gick det inte att garantera ett arrangemang under de förutsättningar som finns. Finland däremot körde Arctic Rally för någon månad sedan och gör nu om proceduren i VM-format. Finland får alltså två VM-rallyn i år, sitt sedvanliga ”Formel 1” på grus i sommar och nu kalenderns enda riktiga vinterrally, Arctic Rally Finland. Att tävlingen blir snabb är inget att diskutera om men tävlingsledaren vill ändå hävda att det finns tekniska och smalare partier som kommer utmana eliten.
Den största snackisen innan start har varit svensken Oliver Solberg som med sina blott 19 år redan får chansen att ratta en av Hyundais WRC-bilar i högsta klassen. Oliver visade verkligen sin klass i Monte Carlo i premiären i WRC2. Där presterade han fjärde bästa tid totalt på en sträcka samt flera topptider. För två helger sedan genrepade man med två av Hyundais bilar i Estland med goda framgångar. Toyota ligger inte heller på latsidan och efter triumfen i premiären har man lagt mycket testtid på vinterväglag och kommer riktigt väl förberedda. Fordteamet fick en tyngre start, lider ekonomiskt tungt och har inte samma förutsättningar men kan mycket väl göra bra ifrån sig med finske Teemu Suninen vid ratten i en av två bilar.
Totalt kommer 56 ekipage att stå på startlinjen i Rovaniemi varav totalt fem svenskar. Lars Stugemo, Johan Kristoffersson och Mattias Ekström finns med i WRC3-klassen. Jonas Andersson är co-driver åt norrmannen Ole-Christian Veiby i WRC2 och så Oliver Solberg.
Som vanligt ligger favoritskapet på VM-ledaren Sebastien Ogier i Toyota, teamkamraten och VM-tvåan Elfyn Evans och Kalle Rovanperä är inte heller att räkna bort. VM-trean Thierry Neuville i Hyundai och hans teamkamrat Ott Tänak lär sätta press på de hemmastadda Toyotaförarna.
Man kör endast tio specialsträckor över tre dagar. Två på fredagen, sex på lördagen och två på söndagen. Det roliga för alla rallyfans är att SVT sänder sex av dessa live under helgen. Denna tillfälligt instiftade VM-runda lär bjuda på rally i bästa klass. Värre är det för Sverige som minst sagt hänger löst som VM-arrangör. Men en flytt längre norrut för att säkra vinterväglag och den ekonomiska biten kanske kan lösa sig om inte Estland, Chile eller Japan, som aviserat intresse, tar över VM-kalenderns enda riktiga vinterrally.