Tävlingen fick oväntat positiva omdömen i fjol trots tuffa väderförhållanden. I år var det torrare väder och bättre förutsättningar. Totalt kördes 16 specialsträckor på Monzabanan och i alpernas slingrande bergssluttningar.
Det var fullt fokus trots att fransmannen Sebastien Ogier och Julien Igrassia i Toyota nästan var klara mästare. De behövde bli sämst sexa för att fixa sitt åttonde VM-guld. Teamkamraten Elfyn Evans med Scott Martin i högerstolen hade chansen, såsom i fjol när titeln gled honom ur händerna på sista sträckan efter hans enda misstag det året.
Tävlingen igenom växlade ledartröjan mellan Ogier och Evans med bara tiondelar fram och tillbaka. Men Ogier visade att han till slut var bäst.
Evans klarade andraplatsen i rallyt och blev tvåa totalt. Toyota blev märkesmästare. Spanjoren Dani Sordo blev trea i tävlingen medan Thierry Neuville från Belgien kom trea totalt.
Roligt var att svensken Oliver Solberg, som i år haft chansen i riktiga WRC-bilar från Hyundai, klarade av asfalten och en ny co-driver. Samarbetet fungerade fläckfritt och gav Oliver en femteplats i tävlingen. Men dramatik även här när Oliver på den näst sist sträckan gått i mål och bilen vägrade. Besättningen fick skjuta på bilen i flera hundra meter till service. 20-årige Solberg fick ett extra träningspass och en ny startmotor. Oliver har nästa säsong fått förtroende och får köra hälften av VM-tävlingarna för Hyundai. Han har visat mogen körning och imponerat på de flesta.