I helgen som gick presenterades årets tre fabriksteam, Toyota, Ford och Hyundais bilar med förare som ställer upp i Rally VM 2022. När man nu bestämt sig för att åka efter nytt reglemente som innebär sämre väghållning, fem istället för sex växlar, mindre aerodynamiska lösningar och cirka 200 kilo tyngre bilar. Allt på grund av att man plockat in ett batteri i baksätet och en elmotor som kan puffa på lite extra på sträckorna och driva bilen tyst på serviceplatserna. Annars sitter samma 1,6-liters turbomotorer kvar i bilarna som agerar huvudkälla till drivningen. Alla team har testat, kraschat, då bilarna verkar svårare att bemästra och testat igen för att hitta så rätt som möjligt.
– Egentligen vet vi inget om varandra och vår egen prestanda innan torsdag då vi har alla bilar på samma specialsträckor i skarpt läge, säger Kaj Lindström från Toyota.
Oliver Solberg ska åka minst en halv säsong.
– Det är en dröm att få köra i ett fabriksteam med så rutinerade kollegor, det viktigaste för mig är att få ett konsekvent år och bra inlärningskurva, säger en exalterad Solberg.
Ordinarie förarkollegor i Hyundai är den ständige tvåan, belgaren Thierry Neuville ,och estländaren Ott Tänak samt Solbergs kamrat spanjoren Dani Sordo. I Ford kommer också svenskt i listan över förare där Jonas Andersson är co-driver åt engelsmannen Gus Greensmith. Jonas som är den mest meriterade kartläsaren i hela cirkusen är hett eftertraktad och så rutinerad att Gus ser honom som en viktig kugge i hans karriär som VM-förare. Regerande mästaren i Toyota, Sebastien Ogier, dyker upp i hälften av deltävlingarna 2022. Lika så gör Ford med niofaldiga mästaren Sebastien Loeb som ska köra halv kalender. I Ford kommer Craig Breen köra full säsong, Adrien Fourmaux samt Gus Greensmith. Toyota har walesaren Elfyn Evans, VM-tvåa 2020 och 2021, som verkligen nosat på guldplatsen senaste åren men fått vika sig för Ogier. Unge Kalle Rovanperä har vunnit tävlingar och lär fortsätta sätta press på övriga. Sedan har vi också Takamoto Katsuta, Japans starke man i VM-cirkusen.
I Monte Carlo avgörs två sträckor på torsdagskvällen i de mörka alperna. Med de nya bilarna som säkerligen behöver mer service och omvårdnad än de förra VM-vapnen. Vidare kör man fredag, lördag och målgång efter söndagens fyra avslutande sträckor. När is, snö, torra vägar blandas kan allt hända och det var 1962, för 60 år sedan, svenske Erik Carlsson i Saab vann i Monte Carlo. Ska unge Solberg också hissa svensk flagg på söndag?