Att få ut 5,7 mil specialsträckor i tätbefolkade områden är en stark bedrift i rallysammanhang. Banan som kördes under EMK-kannan var Anders "PG" Malmström pappa till. Ett enträget arbete som hyllades av förarna. Tävlingsledaren Kjell Eriksson berömde dessutom samtliga 165 funktionärerunder tävlingen.
– De är helt fantastiska som jobbar för sporten och klubben på detta sätt, säger Kjell.
EMK flyttade sin bas från Ekebygropen till Kjula logistikpark den här gången och det föll väl ut.
– Ekeby är bra, vi har allt där men den har sina begränsningar. Vi vill testa och utveckla Kannan och vi får utvärdera efteråt, menar Kjell.
Över lag fick Eskilstuna toppbetyg av förarna. Totalsegraren Lars Stugemo från Gotlands MF som var mycket nöjd med sträckorna. Med Kalle Lexe i högerstolen rattade Lars hem sin tredje totalseger.
– Så här ska det se ut, riktigt fina omgivningar. Topparrangemang, säger Lars Stugemo.
Tvåa i rallyt blev Haninge MK:s Kjell Sandberg och trea för dagen och fyra totalt blev Ulf Pettersson med Christer Carlsson från Katrineholms MK.
– Men vi snurrade bort en placering på sista sträckan, lite surt men vi är ju nya i bilen så det känns bra ändå, säger Ulf.
Den trimmade tvåhjulsdrivna klassen dominerades av Oskar Sundell i sin BMW. Med den breda marginalen på dryga minuten vann Sundell klassen över Jonas Björnvad Mälaröarna MK med Elina Svensson, Strängnäs i VW Golf.
För Eskilstunas del blev det toppresultat i Ekonomiklassen. Tidigare Svenska mästaren Martin Lundkvist vann i sin Saab. En minut efter på andraplats hittar vi Eskilstuna MK:s Jonas Lindfors i VW Golf.
Ytterligare 18 sekunder efter på tredjeplatsen återfinns Flens MS Oskar Andersson.
Den klass som för några år sedan var mest på tapeten var den inbjudningsklass för främst finska VW-cupen Kuplapaja som i år fick stanna hemma av karantänsskäl. Men det dök upp två VW bubblor ändå. Hofors Per Arne Ljung fick bryta men Ralf Karlsson från Eskilstuna MK var esto gladare.
– Jätteroligt, stor och fin pokal fick jag också, säger han.
Sonen Sebastian Karlsson med Andreas Zetterlund i Suzuki tog hand om andraplatsen i 1300-cupen efter MK Ramunders Joakim Rydin.
Av 158 startande ekipage bröt hela 44 stycken med tekniska bekymmer eller avåkningar, vissa mer spektakulära än andra.