Inför säsongen 2018 gjordes det en hel del förändringar i speedwayens elitserie. 2019 var det få nytillkomna regler men när Svemo (Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet) presenterade regelverket för säsongen 2020 är det främst tre förändringar som sticker ut.

En stor regelskillnad från i fjol är att transferfönsterna försvinner helt och ersätts av tre transferkort för varje lag. Dessa kan användas efter lagets två första seriematcher för säsongen och upphör att gälla när laget kört 75 procent av sina matcher i grundserien. 

Dessutom sänks golvsnittet från 9,0 till 8,5. Något som kan påverka de lagbyggen som just nu pågår runt om i landet.

En annan skillnad är att det från och med nästa säsong är att det finns möjlighet att använda taktisk reserv, det vill säga toppning, av laget till och med heat 14. Där var det tidigare stopp med toppningsmöjligheter efter 13 heat.

Den kommande säsongen är enligt nuvarande överenskommelse den sista där ligan är stängd nedåt, alltså att inget lag kan åka ur på sportsliga meriter. Som det ser ut nu blir det på nytt nio lag i serien (Piraterna har i skrivande stund stora ekonomiska problem vilket kan innebära konkurs och i så fall åtta lag.)

Svemo Track Racing beslutsprotokoll 2020 Elitserien.

1. Antal lag: 9 lag. 

2. Körschema: Samma körschema som 2019 med en ändring att det är möjligt att använda taktisk reserv t.o.m. heat 14 istället för heat 13. 

3. Serieupplägg: 16 matcher per lag i grundserien samt slutspel. 

4. Förartrupp: Antal förare i truppen är begränsat till 8 förare över ingångssnittet 0,500. 

5. Taksnitt: 10,250.

6. Golvsnitt: 8,500. 

7. Stängd liga nedåt: 2020 är sista säsongen för stängd liga nedåt enligt nuvarande överenskommelse. 

8. Gästförarkontrakt: Inga gästförare tillåts. 

9. Transferfönster: Transferfönstren ersätts med tre transferkort per lag, dessa kan börja användas efter lagets två första seriematcher för säsongen, och upphör att gälla när laget har kört 75% av sina matcher i grundserien.