Måndagmorgon går startskottet i Seapilot 2star. På startlinjen står Måns Gustafssons (19 år) och Erik Lindéns (20 år) båt Rymling.
Duon har blivit sponsrade med en ny Diva 34SC och det blir första tävlingen med den nya farkosten.
– Vi tog ned den från Stockholm i går natt. För att vara så stor är den lättdriven. Den är rolig att segla, säger Erik.
– Helt fantastisk, stor men snabb, fyller Måns i.
Båtmodellen är helt ny på marknaden och tillhör kategorin performance cruiser.
– Så den är fullt inredd. Det blir en väldigt lyxig resa i år. I fjol hade vi inga kojplatser ombord, nu har vi tre hyttar att välja mellan, säger Erik.
Erik, som kommer från Nävekvarn, och Måns, bördig från Strängnäs, har båda en utbildning från seglingsgymnasiet att luta sig tillbaka på. Erik gick ut förra året och Måns tar studenten om ett par veckor.
Erik jobbar numera som segelmakare i egna företaget Marinexsegel i Oxelösunds fiskehamn.
– Jag trodde att jag skulle få mer tid över att vara på vattnet, men det är tvärtom, säger han med ett skratt.
Han har i varje fall sett till att nya båten kommer att vara utrustad med de bästa seglen.
– Jag har själv sytt dem, säger han.
Erik började karriären i Oxelösunds segelsällskaps seglarskola. Instruktör var ingen mindre än Josefin Olsson, numera med två OS bakom sig.
– Jag har seglat de flesta båtar; optimistjolle – jag började när jag var åtta år – laser, laserradial, 29:ers, berättar Erik.
– Jag också. Jag började med optimistjolle när jag var sju och har sedan seglat mycket annat, som 29:ers. Jag var med i VM för kölbåtar i Haag förra året. Det gick så där, inga toppresultat kanske, säger Måns.
I fjol var Erik med på laser standard EM och slutade där på en 24.e plats bland 50 startande.
– Ungefär min målsättning, men jag hade kanske velat placera mig lite högre upp. Det gick inte riktigt som jag ville, säger han.
I år satsar duon på offshoretävlingar, eller så kallade havskappseglingar. Man kan följa deras framgångar via faceboooksidan Young guns. Premiären är just tävlingen som startar på Femöre i Oxelösund måndag morgon och har tre etapper.
– Vi gjorde samma tävling förra året, då med en annan båt, och blev 23:a av runt 100 startande. Sen kommer vi att ställa upp i Gotland runt i slutet av juni och offshore-EM på hemmaplan i Oxelösund i augusti, säger Erik.
Vad lärde ni er från förra årets race?– Lärdomen vi drog då var att tänka större. Att segla havskappsegling är som jollesegling, men med större banor. Seapilot är en tävling med ganska enkla banor. Det är bara raka spåret så att säga. Taktiken är att inte krångla till det, säger Erik.
Vad är det som lockar med havskappseglingar?– Friheten att befinna sig långt ifrån land. Att egentligen bara behöva koncentrera sig på båten och att segla snabbt. Det finns inga mobiltelefoner eller annat som distraherar, säger Måns.
Oxelösunds Segelsällskap kan se fram emot ett rekordstort startfält på måndag morgon.
– Som det ser ut nu i varje fall. Just nu har vi 106 båtar anmälda och inga återbud, säger Burt Adolfsson i klubben.
Ni gör väl den här tävlingen i sömnen nu?– Känns lite som så. Jag har ju bara varit med i periferin tidigare eftersom jag seglat, men det är i stort sett bara att säga till de som gjorde vissa saker ifjol att göra likadant i år.