Avslöjandet bekräftat: Hellström Bängs till Smederna

Smederna har gjort klart med sin första värvning inför nästa säsong. Precis som vi avslöjade för drygt två veckor sedan ansluter Philip Hellström Bängs från Masarna. "Deras organisation är den bästa i Sverige", säger Philip. "Jag ser stor potential i honom", säger lagledaren Jerker Eriksson.

Philip Hellström Bängs är glad över att få representera mästarklubben Smederna.

Philip Hellström Bängs är glad över att få representera mästarklubben Smederna.

Foto: Jesper Zerman/Bildbyrån

Speedway2022-10-21 15:01

Samtidigt som Smederna nyligen körde hem sitt sjätte SM-guld fick tidningen uppgifter om att Hellström Bängs blir Eskilstunalagets första nyförvärv inför 2023. Under fredagen blev affären officiell.

– Det känns faktiskt riktigt bra. Jag får en nystart och får komma till ett ställe där jag kan få mycket hjälp och utvecklas. Det känns riktigt skönt, säger Philip Hellström Bängs som flera klubbar ville ha.

– Jag har mycket kompisar (bland andra Johannes Stark, Max Belsing och Alexander Jacobsson Sundkvist) där som jag känner bra och det är en bana jag verkligen gillar. Det är hyfsat nära från Avesta, deras organisation är ju den bästa i Sverige och eftersom man får chansen är det klart att man tar den. Det är lite av de sakerna som gjorde att jag valde just Smederna.

Jerker Eriksson blir glad när han hör Philips ord om klubben. 

– Det är roligt att vi får sådana lovord med tanke på att vi fått en hel del kritik, folk tror att vi behandlar förare som skit men det är inte riktigt så. De trivs rätt bra hos oss ... i alla fall om man vill någonting och har lite pannben men det är såklart inte alla som pallar heller, säger Jerker.

– Nästan direkt när vi började snacka kände jag att det kändes rätt. Jag brukar vara och kolla på Smederna när vi själva inte kör, jag känner nästan alla i klubben och de vet ju vem jag är, säger Hellström Bängs.

undefined
Philip Hellström Bängs lämnar Masarna och ska åka i fortsättningen åka för Smederna.

Den nu 19-årige Philip gjorde debut i högsta serien 2019 och tog SM-guld med Masarna 2020. Han blev SM-femma förra året, har tagit ett JSM-brons och är med i svenska juniorlandslaget. I år blev det brons på par-EM för U19-förare i Riga och ett allsvenskt guld med Valsarna.

Vad har du för förväntningar när du kommer till Smederna?

– Det är väl som de gjort de senaste åren, att sikta mot ett guld. Jag vill komma dit och bidra med bra med poäng på reservplats och göra så att Smederna tar ett till guld. Men även att få en nystart i en klubb där jag kan trivas och där jag känner att vi kan ha en bra lagsammanhållning. Det är väldigt viktig som speedwayförare att tycka det är roligt att komma till jobbet, säger Hellström Bängs.

Har du inte haft det roligt i Masarna?

– Visst har jag haft det roligt men det har ju inte varit den bästa sammanhållningen i år. Man får inte lika mycket hjälp där som jag tror jag får i Smederna. Sen är det mycket annat varför jag lämnar Masarna också, det är pengabiten och allting sånt där.

Får du ett drömkontrakt i Smederna?

– Nej det får jag inte, det är ett vanligt juniorkontrakt som man kan gå runt på i Sverige.

Jerker Eriksson är nöjd med "nollfemmans" påskrift på det 1+1 år långa kontraktet.

– Det finns ju ingen som har 0,5 som är bättre än honom anser jag i alla fall. Sen finns det ju utvecklingspotential i den pojken, helt klart.  Åka speedway det kan han men som alla andra har sina brister, framförallt kanske han behöver bli lite mer konsekvent i sina starter. Han vet ju vad han behöver träna på och förhoppningsvis kan vi guida honom rätt, säger Jerker och fortsätter:

– Han är ung och lite yvig och jag tror det kan bli bra för honom att komma till oss. Han behöver vara i ett lag där man verkligen måste vara med och bidra ... ja, det kan nog bli en nyttig skola för honom i Smederna, säger Jerker. 

Efter Eskilstunalaget succésäsong stod det klart att truppen behöver förändras något.

– Såsom våra tankergångar har gått och eftersom vi körde på oss ett så högt snitt måste vi ta bort en topp och ersätta med en 0,5:a. Då är det klart att vi letat efter en så bra 0,5:a som möjligt och Hellström har ändå kört till sig ett snitt på 1,2 nästan. Det ger oss fler möjligheter ... nu kan vi köra med två 0,5: or om vi vill men det beror på hur övriga bygget ser ut, säger Jerker Eriksson.

– Det är inspirerande att jobba med de här yngre och vi har ju inte så många svenska unga förare så det är klart att det är roligt att rekrytera en lovande talang och kunna utveckla honom ytterligare. Det är även en morot för oss i ledarstaben.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!