På grund av coronapandemin har svensk elitspeedway inte sett ut som vanligt de två senaste säsongerna. Ett nytt körschema med endast sex förare har använts och lagen har inte haft något golvsnitt att förhålla sig till.
Men nu verkar det vara ett minne blott.
Bauhausligan 2022 kommer att återgå till det tidigare körschemat med sju förare och ha både ett tak- och golvsnitt. Som högst får lagen ha ett snitt på 11,000 och lägst 8,000.
"När det gäller golvsnittet är det viktigt för att säkerställa en minimikvalitet på lag och trupper. Årets säsong har haft för många ojämna matcher och det är inte bra för trovärdigheten för sporten", säger Elitspeedway Sveriges (ESS) ordförande Mikael Holmstrand till ESS hemsida.
Om någon klubb inte når upp till golvsnittet kommer den föreningen att bötfällas med 25 000 kronor. Betalas inte pengarna inom 10 dagar dras två lagpoäng.
Svemo har också bestämt att 2022 får lagen toppa vid underläge med sex poäng i stället för åtta. En regel lagledarna får använda sig av mellan heat fem och 13.
"När det gäller toppning så ser vi att en sänkt gräns ger lagledarna mer verktyg att jobba med under matchen", säger Mikael Holmstrand.
Riders Replacement kommer att få användas för lagens fyra bästa i den preliminära laguppställningen utan några regler att förhålla sig till.
Bauhausligan fortsätter att vara stängd för nedflyttning i ytterligare 2+1 år. Motkravet från Svemos sida är att lagen i den högsta serien ska stå för tre lag i Allsvenskan.
Reglerna i sin helhet hittar du här.