Under de senaste säsongerna har Smederna varit ett erkänt urstarkt hemmalag.
I fjol förlorade inte laget en match på hela säsongen i Eskilstuna, men banans underlag väckte – flera gånger om – stark kritik från motståndarlagen.
Lejonens lagledare Anders Fröjd kallade Eskilstuna Motorstadion för "en grisbana" och Rospiggarna var ännu vassare i sin kritik.
– Det här är tyvärr Eskilstuna i ett nötskal och en del i deras strategi att göra banan så svår som möjligt för motståndare. De ligger på gränsen till vad som är tillåtet och farligt, vilket är allmänt känt i speedwaykretsar och inte bara en subjektiv åsikt, sa Rospiggarnas sportchef Thomas Viktorsson i samband med SM-semifinalen förra säsongen.
Den stora kritiken från motståndarna fick även Svemo att vidta åtgärder. Under slutskedet av säsongen fanns de på plats i Eskilstuna långt före matchstart för att påverka banarbetet.
Men till år har Smederna helt skrotat tanken på en utpräglad hemmabana.
Anledningen? Ett önskemål från förarna och nye banchefen Pontus Aspgren.
– Det är ju från oss. Vi vill ha det lite mer lättåkt för oss själva, liksom. För vi tycker att vi ska kunna vinna i alla fall, man ska inte behöva ha en dräparbana för att kunna vinna matcher, det ska hänga på oss. Så det är ett önskemål från oss förare och så är Pontus (Aspgren) med där och styr lite vad han tycker och hur han har känt genom åren, säger Joel Andersson.
Under tisdagens hemmamöte med Piraterna (som slutade med 46–44-seger) var det Smederna som hade allra störst problem med banan inledningsvis.
Och inför varje sladdpaus var hela lagledningen, ihop med Aspgren, i livlig diskussion om att få till banan som man ville.
– Det är ju det man inte ska behöva göra på hemmamatcher. Vi försökte preparera den precis som mot Västervik, för det var en riktigt bra match med bra racing för publiken och nu var det raka motsatsen skulle jag vilja påstå. Det var få bra heat. Skulle jag veta varför det var så skulle jag sitta i traktorn själv, men det är lite frustrerande att det var så långt ifrån vi hade det förra veckan, säger Jerker Eriksson, lagledare i Smederna.
– Vi hade lite problem med att hitta setup:en för banan. Det känns som att när vi pratade att alla var lite lost, banan var väldigt annorlunda jämfört med förra veckan, säger Joel Andersson.
Både förare och lagledare är dock överens om att beslutet att ändra banan gjort att Smederna tappat en viss fördel hemma.
– Jämfört med förra säsongen är det ganska stor skillnad. Men det är smågrejer, vi snackar tusendelar från start som man letar efter. Så det är inte mycket alls. Det är snarlika inställningar som förra året, men man måste åka lite annorlunda på banan, säger Joel Andersson.
Vill man inte ha den hemmaplansfördelen, Jerker Eriksson?
– Nej, dels så tror jag inte riktigt att vi har den karaktären på alla förare som vi har haft innan. Och dessutom så vill vi att det ska vara som mot Västervik, ruggigt bra speedway, för då är det kul att komma hit och titta. Västervik brukar väl säga att det är 51 procent underhållning och 49 procent vinna, jag skulle vilja vända på det och säga att det är 49 procent underhållning och 51 procent vinna, säger Jerker och skrattar.
Smederna möter Lejonen borta i en SM-finalrepris på tisdag.