Jansson om nya reglerna: "Vet inte om allt är bra"

Nu är förutsättningarna klara för högsta ligan nästa säsong. "Känns ungefär som samma upplägg de hade i år", säger Smedernas sportchef Jimmy Jansson.

Nu är det klart vilka förutsättningar som ska gälla i Bauhausligan nästa år.

Nu är det klart vilka förutsättningar som ska gälla i Bauhausligan nästa år.

Foto: Maxim Thoré/Bildbyrån

Speedway2020-11-04 11:05

De svenska elitklubbarnas samarbetsorganisation Elitspeedway Sverige (ESS) har de sista veckorna arbetat intensivt med att driva frågor kring regelverk och förutsättningar för nästa års säsong. 

– Utan det arbete som gjorts av de klubbar som genomfört årets säsong hade det inte blivit någon speedway i Sverige 2020. Nu har vi fortsatt vårt samarbete med att ta fram, och fått förbundets acceptans på, anpassningar och regler till nästa år som tar till vara det bästa av årets säsong och samtidigt skapar viss flexibilitet i coronasituationen, säger ESS vice ordförande och medieansvariga Mikael Holmstrand och fortsätter:

– Årets säsong fick i många avseenden ett positivt mottagande från speedwaypubliken. Bara det faktum att klubbarna kom till start var mycket uppskattat. Kvaliteten på ligan var bra med jämn och spännande speedway och rekordmånga svenskar fick chansen i högsta ligan.

Körschemat med sex förare, varav minst två ska vara svenskar, blir kvar nästa säsong. Även årets frivilliga sjunde förare återkommer. Nytt till 2021 är att både förare nummer sex och den eventuella sjuan ska vara svenskar med max 1,0 i ingångssnitt. 

– Det är jättebra. Klart det kan påverka förare som har typ 1,01 i snitt men nu gör de någonting som säkrar att inte så erfarna förare får köra matcher i Elitserien, säger Jimmy Jansson.

– Vi är inga superfan av 6+1-schemat. Vi ville hellre ha sju förare som det var tidigare.

Till nästa år blir det fyra transferkort istället för årets sju. Klubbarna har fått gehör för att flytta fram datumet då trupperna ska vara klara med tre månader, till den 28 februari.  Vidare gäller också fortsatt låsta snitt från 2019 så att inga förare hamnar i kläm på grund av nya regler, samt ett taksnitt på 10,250 för förare 1-6 i laget.

– Det är typ som att ha fria snitt, säger Jimmy Jansson. 

Något golvsnitt finns inte. Klubbarna har också en egen överenskommelse nästa år om att utländska förare måste ha deltagit i minst två grundseriematcher för att få köra slutspel. 

– Det tycker jag är bra, säger Jimmy Jansson.

– I år körde vi en förkortad serie och där transferkorten fick användas fram till att 75 procent av serien körts, det vill säga sex av åtta grundseriematcher. Det gjorde att det kom in ett antal nya förare som gick nästan rakt in i slutspelet och det är inte bra för trovärdigheten i sporten och klubbidentiteten. Nästa säsong hoppas vi på en serie med dubbelmöten och nio lag och det innebär att 75 procent av grundserien uppnås vid tolv av 16 omgångar, säger Mikael Holmstrand.

Ligan ska även vara stängd för nedflyttning. Denna regel skulle upphöra att gälla 2021 men på grund av coronaläget och den osäkra situationen runt Allsvenskan har elitklubbarna önskat att högsta ligan fortsatt ska vara stängd nedåt.

– Jag vet inte riktigt ännu om allt är bra i det här men rent ekonomiskt känns det helt okej, säger Jansson när han summerar reglerna.

Smederna, som efter tre raka guld valde att inte ställa upp i årets serie, har inte varit med i arbetet kring de nya förutsättningarna. ESS hyllar också de klubbar som valde att köra och deras jobb med att forma nästa års liga.

– Det är inget vi bryr oss om. Det är många som är besvikna över att vi inte ställde upp i år, det har jag full respekt för men det är för tidigt att säga nu om vi gjorde rätt eller fel, säger Jimmy Jansson.

Lagen i ligan nästa år

Följande lag kör i svensk speedways finrum den kommande säsongen:

Smederna

Masarna

Indianerna

Dackarna

Lejonen

Piraterna

Rospiggarna

Västervik

Vetlanda

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!