Under tisdagskvällen drar den svenska speedwayligan i gång. Efter ett par års pandemistörningar känns det äntligen på riktigt igen.
Lejonen har, med supervärvningen Bartosz Zmarzlik i spetsen, utan tvekan den starkaste truppen på förhand och jag tror likt många andra att Gislavedslaget tar hem grundserien utan några större problem. Västervik har också fått ihop ett starkt lag men självklart är det ett avbräck när regerande världsmästaren Artem Laguta inte får vara med eftersom ryska förare stoppas på grund av kriget i Ukraina.
Smederna som körde hem tre raka guld 2017, 2018 och 2019 stod ju som bekant över säsongen 2020 och tog sig till final i höstas. Väl där var ett toppat Dackarna klart starkast och smedförarnas form var inte tillräckligt bra för att ta den ädlaste valören.
Nu har Jerker Eriksson, Jimmy Jansson och Stefan Jarl byggt ett nytt lag. Publikfavoriter som Andzejs Lebedevs (Rospiggarna), Gleb Chugunov (Västervik) och Grigorij Laguta (är inte aktuell nu eftersom han är ryss) har lämnat liksom Krzysztof Buczkowski (Masarna), Joel Kling (slutat) och Aleksandr Loktaev som körde premiären i fjol.
In kommer de lovande britterna Robert Lambert och Dan Bewley liksom svenske Joel Andersson. Just nu känns den trion given i en startsjua ihop med Pontus Aspgren och danske kaptenen Michael Jepsen Jensen, som båda varit med på hela den gyllene resan, samt polacken Kacper Woryna som blev en injektion när han plockades in under förra året.
Sedan är Grzegorz Zengota tillbaka i Eskilstunaklubben. Han har startat säsongen bra i hemlandet Polen och bör få chansen i premiären, tyvärr på bekostnad av Johannes Stark som tagit enorma kliv. Men i nuläget ser jag "Zengi" som ett hetare alternativ.
Ytterligare en polack, Patryk Wojdylo, har fått plats i truppen liksom slovenen Matic Ivačič som blev en sen nödlösning för att fylla den sista platsen.
Det som talar för Smederna är att Jerker Eriksson och kompani får slå ur underläge igen. Det passar perfekt. Lagledningen har gång efter gång haft fingertoppskänsla och visat en otrolig förmåga att plocka ut det lilla extra hos de kanske inte mest etablerade förarna och lyckats få ihop gruppen som ett lag.
Det som talar emot är att både Lambert och Bewley finns med i jakten på VM-titeln. Det var längesedan Smederna hade två ordinarie förare i GP-serien vilket kan missgynna ligastyrningarna, speciellt om man som Bewley är ny i "cirkusen". En annan nackdel är att laget är mer sårbart på plats ett till fem i år. Det finns ingen toppförare som kan gå in och ersätta vid exempelvis skador.
Mitt tips är ändå att Smederna (som får vänta tills på torsdag med att visa upp sig för fansen) slutar trea i serien och tar sig, via kvartsfinal vilket inte ger något onödigt uppehåll, till en ny titelmatch som avslutas med att Jepsen Jensen och hans lagkompisar får lyfta pokalen ännu en gång.
Till sist: Varje lag har fem transferkort att utnyttja vilket säkert gör att det blir en del förändringar i flera av trupperna under resans gång. Glädjande är att Daniel Henderson finns med i Rospiggarnas premiär trots den våldsamma kraschen och de svåra skadorna han ådrog sig förra året. Mindre kul är att Vetlanda gått i konkurs och inte finns med i ligan, det skadar trovärdigheten för sporten. Bra däremot är att Masarna återtog Antonio Lindbäck som åkt fast för rattfylla igen. Att utestänga och vända ryggen till hjälper inte individen även om jag starkt tar avstånd från Lindbäcks handling.