När sportchefen Pierre Lund och lagledaren Jerker Eriksson åkte till Elitspeedway Sveriges (ESS) möte i onsdags hade de bland annat med sig ett snittförslag. Smedernas önskemål är att seriesegrarens (i det här fallet Eskilstunaklubbens) snitt under säsongen ska gälla som taksnitt året efter. I stort sett samtliga av Smedernas förare har höjt sitt personliga snitt och laget landar på 12,667 mot dagens 11,000. Men på mötet bestämdes att "elva" gäller som taksnitt även 2023 eftersom smedförslaget fick nobben.
– Den största anledning är att man inte vill hatta och ändra för mycket i reglerna från år till år. Det blir inte seriöst och det köper jag. Visst kan man behålla laget ändå men inte köra med alla samtidigt. Sedan ser man väl också från andra klubbar att det blir en fördyring att höja snittet med dyrare förare och så vidare, säger Pierre Lund.
En annan sak som Smederna önskade var att behålla det nuvarande körschemat och så blev det.
– Det var ju skönt. Vi hade inte velat köra med sexmannaschema, säger Lund.
Den största förändringen till nästa år gäller att även fortsättningsvis kunna ha minst två svenska förare i laguppställningen, detta är inte en regel utan en överenskommelse mellan klubbarna. För att öka möjligheten till det utvecklas årets regel med att kunna låna in en gästförare till enstaka matcher som nödlösning vid sjukdom eller skada. En svensk förare med ett ingångssnitt på 0,500 och som inte är uttagen i laget till kommande match ska kunna gästas in av annat lag för att sedan återgå till sitt ordinarie lag dagen efter tävlingen utan att transferkort förbrukas.
– Vi är i det läget just nu att vi har för få svenska förare och måste vi då köra med två kan ju någon klubb hamna i det läget att det är svårt att få ihop ett lag och bryta mot den överenskommelsen. Samtidigt ger vi unga svenska förare möjlighet att köra i andra klubbar. Om exempelvis Johannes Stark inte är uttagen i våra matchtrupp kan han köra för ett annat lag, dock inte mot Smederna, och representera en annan klubb samma dag. Man får inte köra mot sin egen förening är det sagt i alla fall, säger Pierre Lund.
– Helst hade man ju velat att det fanns tillräckligt med svenska förare som håller den kvaliteten men vi är inte i det läget just nu. Det här möjliggör också att man kanske inte behöver byta klubb för att få körtillfällen i andra lag.
ESS-ordföranden Mikael Holmstrand:
– Klubbarna och förbundet är helt eniga i att vi måste göra allt i vår makt för att skydda våra svenska förare under tiden de utvecklas för att kunna ta en ordinarie plats och därför vill vi prova om det här systemet gör att fler får chansen kommande säsong.
En annan diskussion handlade om ridersregeln. Något som Smederna utnyttjat i stort sett hela säsongen för skadade Pontus Aspgren. För att åka rides nästa år krävs att förarna som tar den saknade personens heat ska ha samma eller lägre snitt än denne.
– Det ska inte löna sig att köra riders. Vi har ju haft flyt i år, normalt sett är det ju inte fördelaktigt i slutet av tävlingen. Nu har vi haft tur att ha förare där alla går in och presterar. Att det snacket kommer upp är för att vi kört så för Pontus hela säsongen. Men vi hade hellre haft en Pontus med i stället för att köra riders. Det är svårt att ersätta en svensk toppförare. Om Västervik hade fått en skada på Fredrik Lindgren hade de gjort samma sak, flera andra klubbar också. Det sliter ganska hårt på laget att köra riders, säger Lund.
– En annan sak är att vid skada får man ersätta med annan förare som har samma snitt eller lägre. Det kommer väl av att det kom in några toppförare i stället för några som var skadade. Det tycker jag väl också är bra, att inte toppa laget på slutet med att byta ut nån halvskadad som kört hela säsongen.
Kvar är också golvsnittet på 8,000 och antalet transferkort är fortsatt fem. Slutspelsupplägget är oförändrat och storleken på truppen med åtta förare med officiellt snitt behålls. Snittrabatten för svenska förare som är juniorer och/eller har ett löpande snitt under 1,000 är också kvar och dessa förares snitt blir 0,500 även 2023. Till 2024 kommer det att ändras så att rabatten endast gäller förare med snitt under 1,000 oavsett ålder.
En annan justering till nästa år är att förare som byter klubb under säsongen via transferkort måste köra tolv heat för sin nya klubb för att få delta i slutspel. I år kunde man tillgodoräkna sig totalt antal heat vilket inte var syftet med regeln när den tillkom.
– Förra årets förändringar var i huvudsak en tillbakagång till det som gällde innan pandemin, med några anpassningar för att bättre matcha dagens verksamhet. Vi kom då överens med Svemo om att arbeta med detta regelverk som grund under en treårsplan för att få slut på tidigare års sena och ständiga förändringar inför varje säsong, säger Mikael Holmstrand.
Hela smedlaget samlades i Eskilstuna under måndagen för gemensamma aktiviteter. Under tisdagskvällen är det dags för den första semifinalen, hemma mot Rospiggarna.