Förra året körde Timo Lahti, som är från Finland, med svensk licens för Rospiggarna. Men inför den här säsongen har det funnits en överenskommelse mellan alla klubbar att han inte längre kommer kunna räknas som svensk.
En överenskommelse Smederna först fick reda på efter att de värvat in Lahti på transferfönstrets sista dag.
– Att han inte ska räknas som svensk är inget som kommit till min eller mina kollegors vetskap. Men det finns en överenskommelse att Timo inte får räknas som svensk. Förra året fick han göra det men inte till i år, det är som det är. Jag vet inte vad jag ska säga, jag tycker det är löjligt och det är tråkigt att man inte vet om det innan, säger Smedernas lagledare Jerker Eriksson.
Överenskommelsen mellan klubbarna handlar om att skydda framför allt unga, men i vart fall svenska förare.
– Den har funnits i många år. Jag vågar faktiskt inte säga hur många år den överenskommelsen har funnits men till 2023 bestämde vi just med Timo som exempel att det ska genomföras fullt ut. Redan 2021 och 2022 pratade vi om det konkret men då var vi lite sena på bollen, dels hade vissa redan kallats till landslagsuppdrag och sen hade några lag redan börjat bygga sina lag, så då kändes det lite taskigt att sätta dem på pottkanten. Men vi sa att vi måste hantera det framåt, så till 2023 så var alla helt överens om att Timo inte ska räknas som svensk, förklarar ESS-ordföranden Mikael Holmstrand och fortsätter:
– Rospiggarna som signat honom senaste åren har varit införstådda med det och inte räknat honom som svensk. Och då har klubbarna kommit överens om att det är så vi ska hantera det. Då följer det Timo, inte den klubb han är i, utan då gäller det även Smederna eller vilken klubb det än skulle vara.
Smederna har bara använt sig av Philip Hellström Bängs och Joel Andersson som svenskar den här säsongen. Med värvningen av Timo var avsikten att kunna ha alternativ på den fronten.
– Tanken var att vi skulle ha tre svenskar ifall det är någon som går sönder, då har vi en extra att tillgå. Det mest frustrerande är att det inte kommit till ens kännedom att det var så. Har man svensk licens så har man det, det är bara i speedway det här kan hända. Men det är de här pappersryttarna som suttit och kokat ihop någonting. Gör Smederna någonting ska man gärna försöka sätta käppar i hjulet, säger Jerker Eriksson.
En annan del i Timo Lahti-soppan är det faktum att han körde SM för bara en dryg månad sedan.
– Det känns jättemärkligt. Men det är väl några smarta herrar som tyckte det var bra. Jag kan väl ha viss förståelse i sak, men i år har han kört SM och då tycker jag det är väldigt konstigt att han inte räknas som svensk. Det är för mig helt obegripligt, säger Eriksson.
– Han erbjöds ju möjligheten att köra SM, och det har han många gånger tidigare inte valt att tacka ja till, men i år gjorde han det. Han gjorde det mer som en öppen tävling eftersom inte kunde nyttja wildcardet, så han var utom tävlan. Det blir lite speciellt när man står med dubbla licenser, säger Holmstrand.
Faktum är att Smederna kan välja att ställa upp med endast en svensk och Timo Lahti eftersom det enbart är en överenskommelse och inte en regel.
– Smederna skulle kunna köra honom som en av två svenskar ur ett Svemo-perspektiv men då skulle man bryta mot ESS-överenskommelsen. Den är inte helt självklar för någon att förstå eller förklara men man måste gå tillbaka till syftet med överenskommelsen som är att skydda svenska förare, säger Holmstrand och fortsätter:
– Det hade varit mindre lyckat, om vi tar smedfallet, om man tagit in Timo och till exempel skulle peta Joel samtidigt som vi pratar om att vi måste skydda svensk speedway så gott vi kan. Eller om Rospiggarna skulle haft färre svenskar och sen hade de kanske petat Victor Palovaara till förmån för Timo Lahti, och så kör han som svensk på tisdagen i Bauhausligan och sen kör han för Finland i lag-VM på helgen. Det skulle vara väldigt svårt för folk att acceptera och förstå tror jag. Det är ett gott syfte med det hela.