Många av landets idrottsföreningar jobbar hårt för att få sin publik att återvända och Smederna är inget undantag.
Eskilstunaklubbens åskådarsnitt på de totalt tio hemmamatcherna förra året landade på 1 632 inklusive semifinalen (2 268) och finalen (3 291) samt en match där maxtaket var 500 åskådare. På de åtta grundseriematcherna blev snittet 1 345.
– Det är väldigt låga siffror jämfört med normalt. Ändå skiljer det 800-900 åskådare ner till tvåan, säger Thomas Devida Gutierrez.
Siffrorna kan jämföras med 2017 då Smederna körde till sig guldet. Inklusive slutspel var snittet 4 373 då och som regerande mästare året efter, då vädergudarna var ovanligt vänliga mot klubben, höjdes det till 5 150 för att sedan sjunka till 3 475 under det tredje raka guldåret (2019).
Nu ska Smederna fixa tillbaka publiken med bland annat gratis entré för 0-16-åringar, fyrverkerier, popcorn och ansiktsmålning under varje match.
– Utmaningen blir att locka de som inte redan går hit i ur och skur, jag tror det är utmaningen för alla idrotter, säger Thomas Devida Gutierrez och fortsätter:
– Det ska vara en happening att vara på Smedernas matcher och intressant för familj och vänner att gå på speedway. Vi har sett att det varit populärt i slutspelet med de här extragrejerna vi vill satsa mer på och vi har även fler saker på gång. Vi ska också göra allt vi kan för att nå ut med att det är match och lyckas kommunicera det vi lockar med.
Att få dit företag är också en stor och viktig del.
– Dels är det pengar för oss, dels vill vi sprida det till nya människor och få upp intresset så att de sedan kommer tillbaka. Oavsett om det är handboll, fotboll, trav och allt vad det nu kan vara följer du ofta med om ditt jobb gör något.
– När jag pratar med folk som sitter här på vip-en är det många som säger att "jag var med farsan på Snälltorpet" eller "när jag var liten gick vi och kollade med familjen". Samtidigt är det en helt annan situation nu med vad som konkurrerar. Det kan vara dataspel, tv-spel, mobilspel ... och pandemin kan ha fört med sig ett förändrat beteende. Personligen tycker jag om att se idrott och musik live, det blir en helt annan upplevelse. Ju större skillnad vi kan göra på att vara på plats mot att se matcherna på tv desto större chans är det att få hit publiken.
Till årets seriepremiär mot Rospiggarna 5 maj blir det dessutom en manifestation för fred som stöd till folket i Ukraina.
– Vi kör lite efter "ingen kan göra allt, alla kan göra något". Klubben skänker tio kronor per såld biljett och det blir i alla fall ett litet bidrag.
En Ukrainaflagga ska hissas på arenan. Det ska även delas ut små smed- och Ukrainaflaggor till publiken som kommer till arenan först.
– Allt är beställt så jag hoppas bara att vi får hem det i tid, säger Thomas Devida Gutierrez.