Smedlagledarens kritik mot svenskarna: "Inte förvånad"

Nu är det dags för den svenska ligan att dra igång. Om kometen Johannes Stark finns med i Smedernas startsjua i premiären återstår att se. "Det är väl lite upp till honom", säger Jerker Eriksson som riktar kritik mot de inhemska förarna.

Smedlagledaren Jerker Eriksson riktar kritik mot de svenska förarna generellt sett.

Smedlagledaren Jerker Eriksson riktar kritik mot de svenska förarna generellt sett.

Foto: Maxim Thoré/Bildbyrån

Speedway2022-05-03 09:03

På tisdagskvällen inleds jakten på mästartiteln och på torsdag tar Smederna emot Rospiggarna. Hur Jerker Eriksson och hans lagledarkollegors startsjua ser ut då är inte spikat. Nyförvärven Robert Lambert och Daniel Bewley lär i alla fall få varsin plats. Det får också Pontus Aspgren, Michael Jepsen Jensen och Kacper Woryna. En inte alltför vågad gissning är att Joel Andersson tar en av reservvästarna och att Grzegorz Zengota får den andra om inte Johannes Stark lyckas slå sig in.   

– Vi suger lite på den karamellen men han är aktuell precis som de andra. Sen tycker jag personligen att de åkt för lite, alla de svenska förarna som vi har. Pontus har väl några tävlingar i kroppen eftersom han kör i Polen men överlag tycker jag att de kört för lite om man jämför med de andra som kommer. Om vi tar Zengota som exempel ... han har ett tiotal tävlingar i kroppen mot bra motstånd, det är skillnad. Sen siktar vi ju på att använda våra svenskar så mycket som möjligt och det är upp till dom att visa att de har kvalitén. Ingen är gladare än oss om vi kan bemanna både sex och sju med våra egna svenska förare men det är ingen social verksamhet vi håller på med.

Tycker du att det är ett problem för svensk speedway totalt sett att de svenska killarna ligger efter när serien drar igång?

– Ja, lite så är det ju ... att vi kanske är lite sena. Om man tittar på de yngre danska förarna ... de kör lite i England, de kör lite i Polen.  Vi har ju fan minimalt med förare som är ute och far. Våra väntar på Vetlanda lagcup ... 

– Se på U24-ligan de har i Polen, nu går den i och för sig på tisdagar, men de har kört några omgångar redan och där hittar vi en sju åtta danska förare och noll svenska som kört. 

Eriksson, som ledde Smederna till SM-guld 2017, 2018 och 2019, fortsätter:

– Jag är inte förvånad över att vi halkat efter och vi har blivit färre helt klart. Vems fel är svårt att säga ... det är väl en kombination av ledare, förbund och förare som inte är beredda att satsa. Men helt klart är vi är efter, det är det inget snack om. Jag förstår grabbarna också, det är inte lätt att lägga 10 000-15 000 kronor på varenda resa till Polen men vill man bli bättre kostar det och man gör det inte helhjärtat överallt. Sedan gör väl alla det så bra de kan efter sina resurser, det säger jag inget om, och jag vill inte såga dem efter fotknölarna. Det här är ingen personlig kritik utan mer ett konstaterande ... vi är inte riktigt på tårna här i Sverige, säger Jerker. 

– Förhoppningsvis kan vi jobba hårdare, rekrytera lite och ta tillbaka marknadsandelar men det är inte helt lätt och det tar tid.

En lösning kan vara att göra som i Polen.

– Där skriver unga förare kontrakt med klubben och sedan står klubben för allt men de tjänar inte direkt några pengar. Många där har det inte så fett och om Polen inte skulle ha det upplägget hade de inte haft så många förare. Och om vi ska ta snittet tror jag en svensk familj har det bättre ställt än vad en polsk familj har. 

Minst fyra svenskar får publiken i alla fall se i Smedernas premiär hemma mot Rospiggarna eftersom varje lag måste åka med minst två.

Tycker du den regeln är bra eller dålig?

– Den är väl ett måste. Jag tycker tre, som vissa vill ha, är för många. Då sänker vi kvalitén på ligan för mycket. Vi har inte 24 elitförare, tyvärr. 

Smedernas premiärsjua offentliggörs troligen 23.00 på tisdagskvällen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!