Coronapandemin runt om i världen har ställt till det för många. Speedwaysporten i Sverige väntar på att få komma igång men om det går hänger bland annat på Folkhälsomyndighetens förbud mot folksamlingar med fler än 50 personer, som med stor sannolikhet ligger kvar över sommaren, samt karantänsbestämmelser i Polen. Diskussioner förs mellan det svenska (Svemo) och polska förbundet.
– Polen är ju starka och ekonomiskt solida. De har ju sagt att det är två veckors karantän som gäller och att Ekstraliga börjar den 12 juni. Och nu är det officiellt att deras andraliga, Liga 1, startar den 11 juli. Det är dock inte helt klart vad förarna som ska köra där har för regler kring karantän, säger Mikael Holmstrand som är vice ordförande och mediaansvarig för svenska ligan till Elitspeedway.com.
När och om Elitserien, eller Bauhausligan som den numera heter, kan starta är således oklart.
– Vi har inte satt ett datum efter vilket det är uteslutet. Fram till 11 augusti finns det en möjlighet att köra en serie och någon form av slutspel. Det skulle i så fall vara enkelserie, säger Holmstrand.
Han tror inte att de lag som klubbarna planerat för innan säsongen blir de som kör i år, om det nu blir en start.
– Det är inte alla förare som kommer att ha möjlighet att köra i alla ligor och det är inte alla förare som får köra i alla ligor. Se på Polen och deras utresetillstånd och karantänsregler. Förartillgången är ju en stor fråga men förhoppningsvis lättar den lite nu. Om vi tar Polen till exempel så är det så att om du har säsongsarbete på kontraktet i Polen så har du möjlighet att resa in och ut. Just nu är det ju med karantän men om det släpper så kommer inte en speedwayförare vara annorlunda än till exempel en lastbilschaufför som åker in där med sin last. De polska klubbarna har kontrakterat förarna ganska hårt men samtidigt; om ligorna i Sverige, Danmark och till viss del England kommer igång så kommer trycket från förarna att öka.
De svenska föreningarna, däribland Smederna, är enormt beroende av sina åskådare vilket blir en avgörande faktor för när och om serien kan dra igång.
– Klubbarnas publiksiffror varierar lite grann men om man skulle kunna vara 2000 personer på en arena tror jag att vi skulle kunna komma igång med bibehållen ekonomisk möjlighet att överleva, säger Mikael Holmstrand till Elitspeedway.com.
– Svemo har ju hittills sagt att det är tävlingsförbud för samtliga grenar och det har vi ställt oss frågande till. Just nu är det ju skillnad på att ha tävlingsförbud i speedway gentemot ett tävlingsförbud i snöskoter till exempel. Den kommersiella delen av Svemos verksamhet kanske måste hanteras annorlunda gentemot den lite mer hobbybetonade verksamheten för att inte skada klubbarna mer än nödvändigt. Idrotten är inte ett problem i de här tiderna. Jag läste att Gekås i Ullared tar in 3000 personer samtidigt, då känns det som att det borde kunna finnas 2000 personer runt en speedwayarena utomhus utan att det skapar en pandemitopp. Man kan dela upp en arena med ett max antal personer i varje fålla, använda varannan rad på läktarna, vad som helst.
Holmstrand vill, precis likt många andra, se landets ovaler fyllas med publik och motorcyklar som dundrar iväg när starttejpen går upp.
– Ge oss inte ett nej. Ge oss ett ”ja, men gör såhär…”. Vi behöver få komma igång och få ett datum, säger han.