Stora förvirringen – heatet skulle aldrig ha körts

Daniel Henderson körde in i tejpen och ersattes av reservkollegan Victor Palovaara som tog en tvåpoängare. Men heatet skulle aldrig ha släppts iväg, enligt Svemos reglemente. "Jag gjorde fel, det är bara att erkänna. Heatet skulle aldrig ha startats", erkänner domaren Björn Yngve.

Jerker Eriksson och hans Smederna snuvades på två poäng i det femte heatet mot Rospiggarna efter att domaren Björn Yngve gjort en regelmiss liksom Rospiggarnas lagledare Peter Jansson.

Jerker Eriksson och hans Smederna snuvades på två poäng i det femte heatet mot Rospiggarna efter att domaren Björn Yngve gjort en regelmiss liksom Rospiggarnas lagledare Peter Jansson.

Foto: Erik Kruse

Speedway2022-05-05 23:22

Smederna vann med klara 59–31 hemma mot Rospiggarna i seriepremiären av Bauhaus-ligan.

Men faktum är att segern skulle ha varit ännu större.

Mitt under matchen rådde nämligen stor förvirring på depåläktaren mellan förare och ledare efter en regelmiss av domaren Björn Yngve.

– Jag gjorde fel, det är bara att erkänna. Heatet skulle aldrig ha startats, säger Björn Yngve när tidningen konfronterar honom efter matchens slut.

Händelsen inträffade i matchens femte heat.

Då körde Rospiggarnas Daniel Henderson in i tejpen i starten och blev utesluten.

Så långt inget fel.

Men vad som hände därefter var att Rospiggarnas lagledare Peter Jansson stoppade in reservkollegan Victor Palovaara, i Hendersons ställe, som tog en tvåpoängare bakom Smedernas Dan Bewley, men framför Joel Andersson.

– Jag tänkte: "Det där går ju inte". Men sedan hörde jag Peter (Jansson, lagledare i Rospiggarna) ringa upp till domaren och han sa ja. Peter visste garanterat att man inte får, men man kan alltid fråga, man kan inte få mer än ett nej. Men domaren borde kunna regelboken..., säger Daniel Henderson.

undefined
Daniel Henderson (till vänster) uteslöts efter att ha kört in i tejpen och Victor Palovaara ersatte, men det skulle han aldrig ha fått gjort.

Peter Jansson är dock helt oförstående till att det faktiskt var regelvidrigt att stoppa in Palovaara för Henderson när tidningen konfronterar honom i depån.

– Jo, det får gå till så, säger Jansson.

Jag har kollat Svemos reglemente som säger att det bara får bytas reserv vid skada.

– Då har domaren också gjort fel, men du ska få ersätta reserven om det är "touch the tape". Annars har de ändrat reglerna igen. Senast det var det här körschemat fick man göra så här, säger Peter Jansson.

I Svemos reglemente står det: "Reservernas 3 schemalagda heat är låsta, dessa förare kan inte ersättas av någon annan förare eller bytas ut mot varandra förutom vid skada".

– Vi diskuterade det, för det finns två olika regler, och jag gick på den gamla regeln om att en annan reserv får ersätta. Den nya regeln är att ingen reserv får ersätta mer än vid skada. Det var en miss av mig, mänskliga faktorn, säger Björn Yngve.

Känns det "skönt" för dig att det blev så här stora siffror och att din miss inte blev matchavgörande?

– Ja, det är klart att det är skönt när det inte blir matchavgörande. Men jag är mänsklig, det är första matchen för i år och jag erkänner: Jag gjorde fel.

Smederna tog även kontakt med Björn Yngve inför omstarten för att påtala felet och att Rospiggarnas skulle ha kört med endast en förare, men fick inget gehör.

– Det var ju fel. Jag hade känslan av att det var fel, men sedan var jag inte 100, 100, 100 procent säker. Men något sa mig att man inte får göra så, för då är det alldeles för lätt att kringgå den regeln, säger Smedernas lagledare Jerker Eriksson och fortsätter:

– Det är blicklöst att domaren inte har koll på vad man får göra eller inte.

– Jag blev lite osäker och kollade upp det, men har fått olika svar från olika instanser, kan man säga, svarar Björn Yngve.

Vid kraftigare smedprotester, eller rent av en inlämnad protest till Svemo efter matchen, så hade Smederna troligen tilldelats en femetta i stället för 4–2 i heatet. Då hade nämligen Palovaara blivit utesluten och Joel Andersson flyttats upp från sin tredje- till en andraplats i heatet.

– Men vi kommer inte att lämna in någon protest. Nej, det är väl Rospiggarna som får lämna in protest om att vi var för bra. Låt dem byta reserver, säger Jerker Eriksson med ett leende.

Ska det här kunna ske på högsta nivån i svensk speedway?

– Nej, jag tycker inte det. Sedan ska vi vara så pass pålästa att vi protesterar hårdare. Men sen är domaren den som ska vara ansvarig för att tävlingen utförs enligt reglementet. 

Joel Andersson, som blåstes på poängen, skämtade efteråt om att han skulle kräva in poängen i efterhand.

– Det är surt, det är det. Men det var en jävligt strulig match totalt sett för mig, säger Smedernas nyförvärv från Indianerna.

Vad säger du om att en sådan här domarmiss görs på den här nivån?

– Jag tycker att det är jävligt konstigt. Det ska inte få hända. Men det är inte jag som sitter och bestämmer, de gör väl som de vill där uppe, säger Andersson.

Reagerade du något när Palovaara rullade ut till omstarten?

– Nej, en annan har inte koll på reglerna på det sättet. Jag är här för att åka speedway, inte för att hålla koll vem som får köra eller inte, eller hur man får köra. Men folket runtomkring som sköter allt det här ska ju ha koll på det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!