Som vi tidigare berättat är seriepremiären uppskjuten på obestämd tid. Ett förslag är att dra igång i början av juni och nyligen kom ett annat där möjligheten finns att starta 11 augusti.
Osäkerheten kring coronapandemin och dess restriktioner är fortsatt stor men om den svenska säsongen väl kan starta är frågan om det blir helt utan stjärnor – åtminstone de som kör i Polen.
Ekstraliga har planerat sin premiär till 12 juni och i så fall måste förarna hållas i karantän i Polen två veckor innan och en hel del talar för att de sedan blir kvar.
– De flesta toppförarna tar chansen och måste kanske offra andra ligor framför att bryta karantänen, säger Mikael Teurnberg, marknadsansvarig för Elitspeedway Sverige, till SVT.
Polen har den ledande speedwayligan i världen med alla VM-stjärnor, ett mäktigt TV-avtal och ett publiksnitt på nästan 12 000 åskådare per match. Det kan jämföras med 2280 som Elitserien hade förra året.
– Vi behöver inte få en sämre liga bara för att VM-stjärnorna riskerar bli borta. Spänningen och dramatiken finns kvar även om ett heat skulle gå lite långsammare, säger Mikael Teurnberg.
Smederna har flera utländska killar i sin trupp, däribland danske GP-föraren Niels-Kristian Iversen. Men även det ryska stjärnskottet Gleb Chugunov, dansken Michael Jepsen Jensen, letten Andzejs Lebedevs, Aleksandr Loktaev som kör på ukrainsk licens samt polackerna Krystian Pieszczek och Daniel Kaczmarek.
Med tanke på virusets spridning i världen kan det bli snudd på omöjligt att förare reser runt mellan olika länder för att köra speedway. Det skulle i så fall öppna för unga svenska killar som tidigare haft det svårt att slå sig in i en elitseriestartsjua.
När och om det blir någon styrning återstår att se. Dessutom kan folksamlingar på max 50 personer ställa till det rejält eftersom det i nuläget inte lär vara ett alternativ att köra Elitserien utan publik.
– Läget är besvärligt, just nu ett enda stort frågetecken. Har det inte hänt något positivt fram till september ser det dystert ut, konstaterar Teurnberg.
Även de svenska VM-deltävlingarna i Hallstavik (25 juli) och Målilla (15 augusti) hänger löst. En uppgift som figurerat, vilket även SVT nämner, är att GP-serien kan avgöras enbart i Polen eftersom förarna med största sannolikhet blir kvar i landet.