Henderson skadades som bekant svårt i en krasch på Motorstadion i Eskilstuna i höstas. Efter att ha gått en tuff match för att få kroppen att läka går han nu en ny för att göra säkerheten bättre på landets speedwaybanor. Daniel riktar även skarp kritik mot Svemo för deras sätt att hantera ärendet.
När Henderson flög över luftstaketet träffade han det så kallade publikstaketet bakom där en stolpe vek sig av smällen. Daniel bröt samtliga revben, punkterade ena lungan och fick en ryggfraktur. Nu efterlyser han ännu mera skydd utanför själva banan.
Mikael Karlsson var den som i februari skickade ut en rekommendation till samtliga klubbar. I brevet stod det bland annat: "Vi vill starkt rekommendera att ni klär in exempelvis lysstolpar som står i närheten av säkerhetszonen i kurvorna med stötabsorberande material som en extra säkerhetsåtgärd".
I Eskilstuna, där Hendersons olycka inträffade, har detta inte gjorts. Troligen inte på speciellt många andra ställen heller.
– Jag har inte gjort någon återkoppling på det eftersom det inte är något krav. Alla klubbar följer säkerhetskraven vi har regelmässigt. Alla banor är godkända och besiktade, säger Mikael Karlsson som varit inom speedwayen under flera år (främst hos Dackarna) som förare, mekaniker, lagledare och sportchef.
Om banan där Henderson kraschade säger Karlsson:
– Stolparna står utanför säkerhetzonen. De har säkerhetsgränsen och det var som sagt en rekommendation. Det finns ingen regel som säger att de ska täcka in dem. Det var mer att vi ville ligga lite mer i framkant och göra det så bra som möjligt.
Vem är ansvarig för en sån här olycka som Daniel råkade ut för?
– Ansvarig vet jag inte ... vi har ju säkerhetsregler som klubbarna följer och det gjorde man även i Eskilstuna. Sedan görs det en intern genomlysning vid varje händelse och det har även gjorts nu i vår säkerhetsgrupp. Man tittar då på om man ska vidta flera åtgärder. Det är säkerhetsgruppen som jobbar med sådana saker, jag är inte själv med där men jag är med på vissa möten, säger Mikael Karlsson.
Vem är det som ser till att säkerhetsreglerna följs?
– Banorna besiktas av utsedda personer från oss, oftast är det olika domare som har den rollen. Det staketet som du nämner står utanför den här säkerhetszonen vilket innebär att det är som det ska vara. Just nu har man inget att klaga på där. Sen kanske man ska förändra saker framöver.
Men i princip kan exempelvis Smederna göra det säkrare på sin bana redan nu?
– Ja, de kan till exempel sätta staketet fem meter ifrån luftstaketet i stället för tre meter som är regel idag. Tittar man internationellt där Daniel säkert tävlat på flera av banorna ute i Europa är det bara två meter säkerhetszon. Vi har tagit till en meter i Sverige och pratar om att ta till ännu mer på nybyggnationer, säger Mikael Karlsson och fortsätter:
– Det är alltid svårt att mäta men helt klart ... när vi tog det stora steget till att använda luftstaketet har det räddat väldigt många från allvarliga skador, det är jag helt övertygad om. Fortfarande är det ju så att varje händelse som sker där någon blir skadad är jättehemsk och tråkig men samtidigt måste vi också se att vi gjort bra saker för att minimera det.
Det står ju i era policydokument att en ryggskada ska klassas som allvarlig. Anser du att det var en allvarlig olycka som Daniel åkte på?
– Jag tycker absolut att alla olyckor på något vis är mer eller mindre allvarliga. Det är klart att vi måste titta på vad vi kan förbättra. Sen skulle jag väl påstå att vi just nu, säkerhetsmässigt, ligger väldigt bra till i Sverige och jobbar ganska hårt med det och har gjort i flera år.
Det tog ju drygt två månader innan Henderson fick svar när han mailade förbundet första gången. Är det rimligt?
– Det kan inte jag svara på eftersom det inte var jag som skulle svara på mailet. Man kanske kunde ha återkopplat med att vi kommer att ta upp det här, säger Karlsson.
– Många av de som jobbar med de här sakerna och frågorna har andra jobb. Det är expertis utifrån så man arbetar med det som ett sidouppdrag. Saker kan ta tid men visst kunde man som sagt kanske ha återkopplat med att vi tittar på det men det är inte jag rätt man att svara på.
Hur tror du man ska kunna undvika sådana här olyckor, där föraren flyger över luftstaketet, framöver?
– Jag tror det är svårt att undvika allting och det vore ju fantastiskt om vi kunde det. Men det luftstaketet som vi har i dag har varit väldigt bra sen vi införde det. Sedan kan man alltid titta på, det är som inom mycket, att vid nybyggnationer kanske vi kan göra annorlunda. Och det tittas på säkerhetsfrågor löpande.
Förstår du Daniels frustration?
– Lite både och. Vi jobbar ju som sagt och har ganska så bra säkerhet. Tyvärr händer det ju olyckor ändå som inte alltid går att förutse. Han har ju frisknat till och det är jag jätteglad för, han kör fortfarande speedway och det är jag också jätteglad för. Han tävlade även i isracing i vintras. Det viktigaste för mig just nu är att han frisknat till. Sen är det som jag säger ... vi tittar på säkerhetsarbetet hela tiden men där är inte jag experten.
Karlsson fortsätter:
– Jag accepterar att man får vara kritiskt granskande när det händer något så här allvarligt. Det har jag respekt för. Jag är ytterst ansvarig inom våran sport men det är andra personer som jobbar specifikt med säkerhetsfrågorna. Det finns som sagt regler idag som klubbarna följer. Varje gång det händer en olycka görs det en intern genomlysning och det har gjorts även den här gången.