Smederna har ett SM-guld att försvara under säsongen 2023.
Och nu har Eskilstunaklubben gjort klart med ytterligare en pusselbit i lagbygget till nästa säsong. Polske Patryk Wojdylo förlänger sitt kontrakt med ytterligare ett år.
– Han krigar på bra och är rätt komplett som förare. Sedan gjorde han ganska imponerande insatser borta i Motala och Avesta samt körde bra hemma. Sedan är det klart, hade snitten varit annorlunda och (Grzegorz) Zengota kört på samma snitt hade vi kanske gått på Zengota i stället, men Patryk är yngre och borde bli bättre. Det ska bli intressant att följa honom nästa år när han får lite fler matcher och mer förtroende, säger lagledaren Jerker Eriksson.
Men det var faktiskt nära att 23-årige Wojdylo fick lämna Smederna redan efter en match.
Efter bortamatchen mot Västervik i slutet av juni – där Wojdylo tog noll poäng på tre heat innan han blev bortplockad i sitt sista – började Smederna att leta efter en förare att ersätta Wojdylo med.
– Det var inte så roligt i Västervik, då var det inte bra och vi kände: "Vad är det här för något?" Så vi började leta och kolla vem vi kunde ersätta honom med, vi jagade ganska febrilt där ett tag för att ersätta honom. Men det fanns ju inga förare att värva, så han blev kvar och fick en ny chans, säger Jerker Eriksson och fortsätter:
– Samtidigt så fanns det kanske några förklaringar till varför det inte fungerade då. Han var nog kanske skitnervös samtidigt som han inte hade med sig sina riktiga mekaniker eftersom det var en torsdagsmatch. Men nej, det var inget bra första intryck.
23-årige Wojdylo går in med snittet 1,524 till nästa säsong och passar väl in i ett lag, som i övrigt skulle kunna bestå av förare som Robert Lambert, Pontus Aspgren, Kacper Woryna, Joel Andersson, Michael Jepsen Jensen och Philip Hellström Bängs.
I och med Wojdylos underskrift har Smederna bara en ordinarie plats kvar att fylla, utöver de 0,5:or som truppen fylls ut med.
Det är dock inte säkert att den platsen går till Grzegorz Zengota, som blivit erbjuden ett avtal.
– Jag har pratat med Zengota och han vill vara kvar, men också ha en realistisk chans att åka. Och enda sättet att få in honom är att köra honom i stället för någon av våra fyra toppar. Dessutom skulle det passa oss bättre med en förare med lägre snitt runt 1,250, då blir laget lite bredare och vi får fler alternativ, sedan får du dra dina egna slutsatser, säger Jerker Eriksson.