‒Det här ser jag fram emot. Vi är 30 företagare bara från Stallarholmen som kommer att vara med på mässan och jag tror att det kan bli ett bra skyltfönster för oss, säger Alexis Birbas när vi ses hemma i hans lantligt belägna hus i Fröberga på Selaön.
Han är utbildad radioingenjör och har drivit det egna företag Videovision AB sedan 1995. Tidigare låg fokus på att reparera hemelektronik, för att på senare år glida över mot installation av wifi, kabel-tv och paraboler. Alexis Birbas har sina rötter i Grekland och han beskriver sig som en väldigt lantbruksintresserad människa. Det var också därför han valde att bredda sin verksamhet för snart 20 år sedan.
‒I min hemby Goumero på grekiska fastlandet, tre timmar med bil från Aten, hade min pappa en gård med ett litet jordbruk och några olivträd. Jag kände att det var något som jag ville ta vara på och startade med att göra egen olivolja, berättar Alexis Birbas.
Till en början tog han hem 100 liter av den egna produkten till familjen i Sverige.
‒Jag lät folk provsmaka och hade med den och bjöd på. Det blev en succé. Alla ville ha den. Sen har det blivit mer.
Numera tar Alexis Birbas hem 1500 liter olivolja om året. Dessutom importerar han egen fetaost, oliver, druvsirap och andra naturprodukter från hembyn Goumero. Även om handeln med den egna olivoljan bara utgör 15 procent av Alexis Birbas verksamhet, så har den vuxit på senare år.
‒Det är ju inte några volymer att tala om men det är unikt äkta produkter. Smaka på olivoljor från butikshyllan. De är ofta totalt sönderraffinerade, vitaminlösa och totalt döda i smaken. Jag vill ta vara på de gamla smakerna som förädlats och förvaltats i generationer.
Han häller upp några droppar av sitt livselixir på en tesked och bjuder på ett smakprov. Doften är nötigt pepprig, konsistensen tjock och färgen skimrande gröngul. Smaken är angenämt ren och efter några sekunder bränner det till en smula i halsen. Alexis nickar gillande och säger: Nu förstår du vad jag menar.
‒Det har blivit trendigt med bra olivolja och jag tycker att det är roligt att folk blir mer medvetna om vad de stoppar i sig.
Det är andra året i rad som Alexis Birbas medverkar under mässan på Strängnäs näringslivsdag. Han ser det som ett bra skyltfönster för att visa upp lokalt företagande och tror starkt på kundkontakten.
‒Jag försöker vara med på flera mässor och marknader varje år. Jag tar också med gäster från Sverige, som vill vara med och skörda oliver, till hembyn Goumero. Det brukar bli i november och då passar många även på att springa Atens maraton, säger han.