Det tycks vara smidigt. Att bara få sin mat levererad. En extra slant kan det vara värt.
Men hur är det faktiskt för chaufförerna som åker över hela Eskilstuna i Foodoras, Uber eats och Wolts namn?
1 januari 2025 klev flera Wolt-förare ut med sina namn i Eskilstuna-Kuriren och hotade med strejk.
– Vi tar en risk när vi kämpar emot, men om det inte blir bättre måste vi gå ut i strejk igen, sa en av förarna då.
De har inte råd med sina liv. Vid vissa beställningar får de endast 25 kronor. Ibland är det några kronor mer. Men då ska också alla kostnader för bilarna betalas av den lönen. Och skatt betalas.
Eskilstuna-Kuriren gjorde en beställning hos de tre stora företagen för att få en chans att prata med chaufförerna.
Har det blivit bättre på Wolt?
Beställningen från Wolt gick totalt på nästan 200 kronor. Kostnaden är uppdelad i olika kategorier. 19 kronor för leveransavgift, 9 kronor för serviceavgift och 40 kronor som ett tillägg för lång leveranssträcka.
"Sean", som egentligen heter någonting annat, behöver ett annat jobb också. Pengarna från Wolt räcker inte.
"Hasse" levererar mat åt en annan app. Han kör för Uber eats. I ett samtal med oss säger "Hasse" att han tjänar ungefär 40 till 50 kronor per beställning som han kör ut.
Transportarbetaren rapporterade 2021 att de som jobbar för Foodora med egen bil tjänar 40 kronor i timmen och fem kronor per kilometer mellan restaurang och leveransen. Mellan vår redaktion och McDonalds Tuna Park är det 3,4 kilometer. Vi frågar "George" hur mycket pengar han får.
– Inte så mycket, säger "George"
Men på den här ordern?
– Typ 40 kronor.
"Sean" har godkänt att Eskilstuna-Kuriren publicerar ett videoklipp på honom om han inte går att känna igen. Även "Hasse" och "George" har godkänt publiceringen mot anonymitet. De är rädda för att straffas.
Eskilstuna-Kuriren når Richard Lindeen, han är operativt ansvarig på Wolt.
– För det första så har vi inga anställda. Det är en flexibel plattform där flexibiliteten går åt båda hållen. Ersättningen till kurirer ska någonstans spegla den insats som krävs. Nivåerna som ni nämner är i sådant fall för uppdrag som är korta och som kräver en liten insats att genomföra. Ersättningen för längre uppdrag är generellt sätt högre, säger Richard Lindeen.
Oavsett om ni har anställda eller inte så är det ändå ni som betalar ut ersättningen?
– Ja, eller man kopplar upp sig på plattformen som kurir och då får man en ersättning från oss som gäller per uppdrag.
Kurirer kan tacka nej till ordrar men många har vittnat till Eskilstuna-Kuriren om att man, med jobbet som kurir, försöker försörja sina familjer.
Tror du att man kan säga nej när man behöver varenda krona?
– Vårat ansvar ligger i att vara så attraktiva som möjligt, för alla inblandade parter som är kopplade till plattformen. Som kurir väljer man helt själv när man gör sig tillgänglig och hur länge, samt vilka ordrar man accepterar, säger Richard och fortsätter:
– Som kurir styr man det helt själv, vi har ingen schemaläggning på det sättet. Vill man inte köra vissa ordrar så kan man tacka nej. Det finns inga negativa konsekvenser.
Det är flera som vittnar om en dålig arbetsmiljö i jobbet som kurir.
Hur skulle du beskriva klimatet hos er?
– Generellt sätt så har vi nöjda kurirpartners och nöjda restauranger som känner ett mervärde att vara kopplade till plattformen. Vi försöker få så objektiv information som möjligt och vi har en hög nöjdhet. Majoriteten uppskattar flexibiliteten som arbetet innebär och använder jobbet för att komplettera exempelvis en deltidsanställning.
Vi får höra missnöje och ni får höra att kurirer är nöjda. Säger inte det er något?
– Jag vågar inte spekulera i det. Vi hoppas att alla svarar ärligt i de undersökningar vi gör. Det är såklart tråkigt om de som ni pratat med känner ett missnöje. Återigen har vi ett ansvar att vara så attraktiva som möjligt.
När vi gjorde en beställning landade kostnaden på 198,10 kronor. Menyn från restaurangen kostade 130 kronor. Hur mycket pengar går till er på Wolt och inte till föraren?
– Vi går inte ut med exakta siffror, men det man kan säga är att restauranger har en konvention hos oss för att finnas på plattformen då de får tillgång till en större kundbas. Det finns vissa leveransavgifter samt serviceavgifter som en kund betalar som i sin tur går till kuriren, säger Richard och fortsätter:
– En ersättning bygger på flera parametrar, exempelvis distans. Den speglar den insats som krävs.